11 juni 2013

Doel: hypotheek aflossen

Ik heb net het boek 'Hypotheekvrij - Je huis aflossen in tien simpele stappen' van Gerhard Hormann uit. In het kader van mijn toekomstige plannen uiteraard geleend via de openbare bibliotheek. Dat is alvast een voorschotje.
Hij adviseert dus om je hypotheek af te lossen om verschillende redenen (zoals ik ze heb geïnterpreteerd). Ik ga overigens niet voor mijn hele hypotheek, dat zou gekkenwerk zijn. Een deel is al heel prettig!
Bovenaan de pagina staat een tabblad: 'Relevante boeken' waar ik de boeken op zal zetten die over onderwerpen gaan die met mijn blog te maken hebben.

Aflossen waarom wel (vrij naar Hormann):
  • je brengt je woonlasten omlaag voor een aantal jaar (als je een bepaalde tijd je rente vast hebt staan). Misschien maar een paar euro per maand, maar toch: het wordt in ieder geval minder!
  • je brengt het bedrag dat je aan rente betaalt naar beneden, waarmee je in feite alleen de bank spekt
  • je hoeft niet meer bang te zijn voor het H-woord, want tegen de tijd dat die is afgeschaft, zit je al op veel lagere kosten en kun je die aftrek missen
  • je bent minder bevattelijk voor doemscenario's in de media 
  • je zwemt tegen de stroom in (vaart je eigen koers, wat mij wel aanspreekt)
  • je hebt in ieder geval over dit stuk van je financiën meer regie gekregen
  • je neemt het eigen heft in handen.
Wat hij als enige 'nadeel' noemt, is dat op het moment dat het regeringsbeleid in Nederland zo wordt aangepast dat je als oudere met hoge zorgkosten je je eigen huis moet opeten, het jammer is dat je er zoveel ingestopt is. Maar als het alternatief slechte of geen zorg is, komt het je uiteindelijk toch weer ten goede.
Tweede tegenargument is dat je misschien over een paar jaar dood gaat. Dan heb je die laatste jaren wel erg krap geleefd.
Mijn idee daarover is dat zuinig leven helemaal niet vervelend hoeft te zijn.
Ik ben alleen bij het vooruitzicht van mijn project al helemaal blij.
Dus over de combinatie besparen en slechte buien heb ik het over een maand of drie nog wel eens.

2 opmerkingen:

  1. Je hele blog overlopen..., gelukkig is die 'jong' ! Ik kan leren van jou !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahhh, dank je wel, Lies, ik ben gevleid:-) Hoop dat je er in de toekomst ook van zult genieten! Dymph

    BeantwoordenVerwijderen