23 juni 2013

Schijnaanbiedingen


Wie overkomt het niet? Je loopt in de supermarkt tegen een sta-in-de-weg-display met een bijzondere aanbieding: bijvoorbeeld:
'12 pakjes Stimorol nu voor de prijs: € 4,80' (even bij wijze van voorbeeld).
Je kijkt of je smaak erbij zit en hebt het bewuste pak al in je mandje liggen.
'Mooi meegenomen', denk je.
Dan maak je in je hoofd een rekensom: € 4,80 : 12 = € 0,40 per pakje.
Er begint een klein alarmlampje op te lichten. Want hoeveel betaal je ook al weer voor die verpakking met 4 stuks?
Je loopt langs de normale schap van het snoep en constateert verontwaardigd dat 4 pakjes maar € 1,40 zijn, dus € 0,35 per pakje.
Je stapt op een jongen af die de vakken staat te vullen. Je legt uit wat je ontdekt hebt.
De jongen haalt zijn schouders op: 'Ja, dat weet ik ook niet, hoor, dan moet u de bedrijfsleider hebben.'
De bedrijfsleider reageert laconiek: 'Ach, als mensen het toch kopen, wat maakt het uit? De prijs staat duidelijk aangegeven en u hoeft het niet te kopen.....'
Maar ik heb toch het idee dat door de display, de aparte opstelling van het artikel en de grote letters: 'Superaanbieding' veel mensen - net als ik bijna - erin trappen en denken dat ze een koopje hebben.
Geen superaanbieding, maar een schijnaanbieding.
Ik voel me enigszins bekocht, al laat ik de 12 pakje kauwgum netjes achter voor een volgende klant.
Sindsdien reken ik om: wat kost een artikel per stuk, per rol, per kilo etc. en ik geef je het op een briefje: daarmee bespaar je een hoop centen!
Op faqt.nl las ik een opmerkelijk onderzoek: bij een gele prijssticker denkt iedereen automatisch aan een lagere prijs. Lees ook het artikel, waar de tweede afbeelding vandaan komt: http://www.faqt.nl/recent/kracht-van-gele-stikkertjes/



2 opmerkingen:

  1. Ik ga vaak shoppen in Nederland..., Oostburg, net over de grens. Veel goedkoper, maar ook daar moet je uit je doppen kijken ! Bv. 9 pakjes papieren zakdoekjes ipv. 10 in een pak, minder (!) blaadjes wc-papier per rol... 't Is een sport geworden !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen een sport, waarbij je niet hoeft te bewegen. Nou ja, op je hersenen na dan:-)

    BeantwoordenVerwijderen