3 juli 2013

Energiemaatschappij

Na mei, de maand waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald, volgt juni met de afrekening van mijn energiemaatschappij. Nu ben ik vorig jaar ergens ingetrapt. Mijn leverancier belde 's avonds op met een bijzondere aanbieding voor trouwe klanten. Dat vond ik al bijzonder, want meestal benaderen nieuwe leveranciers je met geweldige offertes, terwijl als je al jaren bij 'dezelfde' zit, je daar nooit eens voor beloond wordt.
Mijn oren waren gespitst. Het ging om een tweejarig contract met vaste prijzen. Dan zou ik niet de dupe zijn van prijsverhogingen en profiteerde ik in ieder geval twee jaar van de relatief lage prijzen.
Waarschijnlijk heb ik mijn hoofd op hol laten brengen door dat woordgebruik van twee jaar 'vast'. Nu kan een aantal jaar vaste rente bij een hypotheekverstrekker positief zijn, in dit geval bleek dat niet zo te zijn.
Maar ja, dat zag ik pas achteraf in. In januari gingen namelijk de prijzen ineens verder dalen en zat ik vast aan die zogenaamd lage prijzen uit mijn contract.
Oliedom dus, wat ik gedaan heb (en ik dacht nog wel slim te zijn).
Zo zie je maar: 'Hoogmoed komt voor de val'.
Inmiddels verzamel ik sites om me voor de afloop van het contract goed voor te bereiden op een nieuw contract bij een andere energiemaatschappij. Ik vrees dat mijn energieleverancier dan een heel trouwe klant kwijt is, want ik hou namelijk niet van misleiding!
Daarnaast heb ik mijn termijnbedrag lager heb dan vorig jaar. Ik betaalde altijd liefst per maand teveel om dan in juni bij de afrekening geld terug te krijgen. Dat bleek dit jaar ook weer het geval!
  1. Er zijn twee redenen om dat nu niet meer te doen:Ik ga het komende jaar sowieso heel bewust met gas en licht om en zal daardoor minder verbruiken, dus kan dat maandbedrag wel wat lager
  2. Ik vind het niet slim om de energiemaatschappij te spekken, wanneer die van mijn teveel betaalde geld de rente opstrijkt.
Dan hou ik met dat lagere voorschotbedrag mooi 20 euro per maand meer over voor een film of etentje! Ben ik even de deur uit en verbruik ik ook geen energie!

3 opmerkingen:

  1. Dat bewuste... gas, elektriciteit, water..., doen wij reeds héél lang...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij kan ik van jou ook heel wat leren;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beetje bij beetje, misschien.. ?!
      Wij leven intussen 'nogal' bewust... Je denkt er uiteindelijk niet meer aan, het wordt een automatisme... !
      Lie(f)s.

      Verwijderen