10 juli 2013

Hypothecaria

In een tijdschrift kom ik tegen dat het mogelijk is - als je huis in waarde is gestegen ten opzichte van het hypotheekbedrag dat je geleend hebt - je de hypotheekverstrekker kunt vragen of een eventuele renteopslag kan worden verlaagd. De renteopslag - ook wel risico-opslag genoemd - kan een hypotheekverstrekker aan de gebruikelijke rente toevoegen, als het vermoeden bestaat dat de woning misschien niet voor het geleende bedrag verkocht kan worden. Met andere woorden: de renteopslag verkleint het risico van de lener.
Door af te lossen en omdat mijn nieuwbouwhuis van 13 jaar geleden veel meer waard is geworden (ondanks de crisis zit er toch veel overwaarde op) denk ik dat ik misschien voor een lager rentepercentage in aanmerking kan komen.

Weg met die renteopslag!

Dus bel ik mijn hypotheekverstrekker.
Helaas (of gelukkig, met het oog op de afgelopen 8 jaar dat ik die rente al betaal) zit er op mijn rente geen opslag. Bovendien is mijn rentepercentage ook nu nog heel gunstig met de lange looptijd van mijn hypotheek. Dus uit die hoek valt niets te halen. Al met al toch goed nieuws! Betaal ik in ieder geval niet teveel.
Het levert me een heel leuk gesprek met mijn hypotheekverstrekker op die ook uitermate geïnteresseerd blijkt te zijn in mijn 'Tientje per dag'-project. Hij adviseert me om vooral ook te blijven genieten. Nou, dat doe ik wel, wees maar niet bang! Best wonderlijk dat genieten vrijwel automatisch wordt gekoppeld aan geld uitgeven....

1 opmerking:

  1. Renteopslag..., weet ik niks van...
    Genieten is niet noodzakelijk (veel !) geld uitgeven..., misschien kijkt jouw hypotheekverstrekker ook eens op mijn blogje... !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen