30 augustus 2010

OHSVDS - bij de dood van een maestro

Ton, een vriend van mij, heeft sinds kort de gewoonte om lange begrippen af te korten. Dat heb ik hier ook gedaan:
OHSVDS - Op Het Scherpst Van De Snede.
Wat een prachtige omschrijving voor "het ultieme moment". Een scherper punt is er niet. Het Grieks gebruikt hiervoor het woord "καιρός" of in ons alfabet: kairos. Het is het onvervangbare ogenblik in de tijd, dat er toe doet.
Ik denk dat ieder mens een aantal van die kairos-momenten kent in zijn leven. Tijdstippen die op zichzelf staan en die je nooit meer vergeet. Het kan het moment zijn, waarop je besluit te stoppen met roken, een andere studie kiest, je hart open stelt voor God, je kind geboren wordt.
Voorbeelden te over. Ik vind het een fascinerend gegeven.

Van het web







Bij het wegzweven van de laatste klanken
wanneer tonen licht vervalsen,
net voor het donderende applaus
zakt de maestro in elkaar
gestorven in het harnas
het scheelde maar een haar
of een ovatie was hem ten deel gevallen

2 opmerkingen:

  1. hoi lieve Dymph,
    Gisteren ben ik terug gekomen van vakantie en had je kaartje van je blog nog liggen. Nadromend over de vakantie nam ik een kijkje, tijdens een bruine boterham. Mijn OHSVDS van deze vakantie is binnen gevraagd worden bij een bruiloft op Sulawesi. Zaten we daar tussen alle familie met handen en voeten te praten. een gewelidige ervaring die ik nooit meer zal vergeten.
    Groetjes van Iris K.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Iris K.
    Je bent er weer!!
    Dank voor je reactie en nog een paar fijne nagenietdagen. Las via je afwezigheidsassistent dat je maandag weer begint!
    Veel liefs Dymph

    BeantwoordenVerwijderen