5 augustus 2010

Καλή σας όρεξη

"Eet smakelijk" in het Grieks. En dat doe ik. Een gevarieerde vegetarische schotel vol warme en koude gerechten. Ik geniet in mijn eentje in het Griekse restaurant, waar collega's en ik wel eens eten bestellen, als we 's avonds moeten werken. Tien minuten na ons telefoontje wordt het dan keurig op de werkplek afgeleverd. Na al die heerlijke schranspartijen op het werk wil ik het restaurant ook wel eens van binnen zien. Een tafeltje in het midden gescheiden van een grotere tafel door plantenbakken.

Van het web

Naast me strijken drie studenten neer. Het glas Ouzo dat elke gast van de zaak krijgt, maakt de tongen los. Hun arsenaal zuipverhalen is onuitputtelijk. Gelardeerd met kleurrijke beschrijvingen van kots- en piespartijen.

Tja.... Καλή σας όρεξη. 

'Na vorig weekend ben ik twee dagen brak geweest.' Je hebt als student wel wat "hoog" te houden!

Geregeld loopt er een bezoeker langs me heen naar buiten om een sigaretje te roken. Het aantal verschillende mobiele ringtonen is ook niet op een hand te tellen. Kortom, aan mediterrane levendigheid hier geen gebrek. Best makkelijk om er tussenuit te knijpen zonder te betalen. Vooral als je - zoals ik - alleen zit te eten. Je pakt je tas, neemt nonchalant alvast een sigaret in de hand.....en dan: Χαίρετε (gegroet)! Geen haan die ernaar kraait...hoewel...mijn Griekse ober loopt zelf ook regelmatig voor een rookpauze naar buiten!

Zou het rookverbod in restaurants het aantal onbetaalde rekeningen hebben verhoogd?

1 opmerking:

  1. Wij hebben het laatst meegemaakt in een Japans restaurant in Haarlem, drie drinkende jongens die na een van de laatste gangen weer naar buiten gingen voor een rokertje, maar nu wel alle zonnebrillen en jassen mee namen.... tja, je voelt 't al aankomen.

    Wij waren zo verbaasd, nog meer toen 1 van de obers ze terughaalde uit een kroeg verder op in de stad!

    Je maakt toch wel wat mee, ook al staat nu het halve restaurant een groot gedeelte van de avond buiten.

    BeantwoordenVerwijderen