30 maart 2014

Niet kopen maar poetsen!

Dit gaat over een hardnekkig probleem dat ik had met mijn WC. Er staat zowel een toilet boven als beneden. Ik gebruik meestal de WC boven. Omdat die van beneden niet zo gek veel gebruikt wordt, is het gevolg na jaren een soort kalkring in de toiletpot. Kennelijk hebben we in deze regio nogal kalkrijk water.
Door de tijd heen heb ik van alles geprobeerd om die rand er weer uit te krijgen: chloor, schoonmaakazijn, ontkalker, Cilit Bang en zelf cola!
Niets hielp. Ik maakte het probleem uiteindelijk zelf groter door zo'n blauw anti-kalkblokje in de spoelbak te gooien. Dat kleurde het doorspoelwater prachtig blauw.

Helaas werd de witte kalkring ook blauw: een extra accent!
Vorige week stond ik op het punt een nieuwe WC-pot te kopen, want ik vond de aanblik onappetijtelijk.
Maar ja....met een tientje per dag krab je jezelf eerst nog eens goed achter de oren, voordat je daartoe overgaat.
Ik besloot er nog één keer tegen aan te gaan: twee keer per dag de kalkring inspuiten met Cilit Bang en dat goed in te laten trekken. Van een natte vaatdoek bouwde ik een dijkje, zodat de Cilit Bang niet weg kon lopen.
En wat blijkt? Na vijf dagen kon ik met een schuursponsje de laatste restjes wegvegen en straalt mijn toilet me tegemoet!

10 opmerkingen:

  1. De aanhouder wint! Besparen maakt mensen creatief.
    Goed gedaan Dymph :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik vind het ook een opsteker. Ben al met mijn volgende creatieve project bezig. Hou ik nog even geheim. als ik het rond heb, deel ik het op mijn blog.
      Fijne avond:-)

      Verwijderen
  2. Al vind ik het ook een beetje een vies verhaal: wel heel cool, en fijn dat het toch gelukt is! Nu kan je toilet weer jaren mee, neem ik aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ga er wel vanuit dat die nog lang mee kan. Ga in ieder geval nu ook beide toiletten even vaak gebruiken:-) Dank voor je reactie:-)

      Verwijderen
  3. Haha, t was toch wel echt kalk , he? De L is hier heel belangrijk!
    Fijn, dat het weer schoon is en nu maar een schema'tje maken voor beide toiletten,

    Ben benieuwd naar je volgende project!

    Groet,
    Hein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent ook een mooie!! Ik ben niet zo'n gedreven schoonmaakster, maar zo erg zul je het bij mij toch niet aantreffen, ha ha ha!
    Groeten van Dymph

    BeantwoordenVerwijderen

  5. Als je met een klein bekertje het water onderuit de wc schept en eventueel nog met eeen oude doek het laatste vocht eruit haalt en er schoonmaakazijn in giet, dit een nacht laten intrekken is het probleem ook opgelost .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben bang dat ik voor die oplossing te lang had gewacht, want dat werkte helaas in dit geval niet! (Oeps, lijkt nu net of ik een enorme smeerpoets ben, maar dat valt heus wel mee!) Ik ben een grote voorstander van schoonmaakazijn: effectief en lekker goedkoop.
      Bedankt voor je reactie, Dymph

      Verwijderen
  6. Chapeau. Ik heb ook getobt met schoonmaken destijds en ook het antwoord gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon blijven proberen, is mijn motto aan het worden. De aanhouder wint!
      Fijne avond!
      Dymph

      Verwijderen