10 maart 2014

Drie creatieve oplossingen met gordijnen

Een mooie tip krijg ik van iemand die haar raamkozijnen heeft geschilderd en na het ophangen van de gordijnen ziet, dat die op de plek waar ze elkaar (niet helemaal ) raken zo verschoten zijn. Dat stoort haar.
Ze wil andere gordijnen!
Maar eerst last ze een bedenktijd voor zichzelf in. Dan flitst er een prachtig idee op: ze wisselt ze om. De twee vaal geworden randen hangen nu in de hoek, waar het verschoten zijn niet meer opvalt.
Prima oplossing die flink wat geld uitspaart.

Doet me denken aan mijn gordijnen van een jaar of wat geleden, toen ik heel krap bij kas zat.
Ik moest verhuizen wat altijd veel kosten met zich meebrengt. De meeste gordijnen van mijn vorige huis kon ik niet meer kwijt. En in de huiskamer wilde ik wel iets moois.
Dus kocht ik op de lapjesmarkt in Utrecht vele meters ongebleekte katoen die ik op de naaimachine tot schitterende gordijnen omtoverde.
Mooi dat wit!
Wel snel vies......
Dus de wasmachine in, netjes gestreken en toen weer aan de rails.
Oeps: nu kom ik zo'n 25 centimeter lengte tekort.
Geld voor nieuwe had ik niet, maar ik had nog wel wat stof bewaard. Ik heb zwart satijnband gekocht en van de overgebleven stof stroken genaaid die ik gesmokt aan de gordijnen vastnaaide. Met het satijnband bedekte ik de naad. Het is dat ik beter wist, maar ik kreeg heel veel complimenten voor de origineelste gordijnen van Utrecht!

Op de foto staat nog een mogelijkheid: je neemt de gordijnen uit je oude huis mee en hangt verschillende kleuren in banen naast elkaar, bijvoorbeeld als je ineens een breder raam hebt. Dan hoef je niet alle gordijnen te vernieuwen, maar koop je er gewoon wat stof bij.

Ik heb tenslotte ook weleens gordijnen als vlakke stroken (dus zonder plooien) voor mijn raam gehangen. Bovenin een brede zoom, waar ik een dunne staaf doorheen stak die op twee oogjes hing.
Dat bespaart je een hoop stof, naaiwerk én geld!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten