19 maart 2014

Algen lusten geen soda en groene zeep

Vandaag de daad bij het woord gevoegd en op internet advies ingewonnen over een milieuvriendelijke manier om de strijd met algen op mijn (nieuwe) tuintegels aan te kunnen gaan.
Ik kwam uit op soda en groene zeep. Van elk los je vijf eetlepels op in tien liter water. Met een gieter heb ik dit mengsel op de stenen gegoten en dat een uur laten intrekken.
'S ochtends had ik bij Blokker voor € 4,00 een zogenaamde luiwagen gekocht (harde borstel) inclusief een losse houten steel. Het mooie van deze variant  - je hebt ze ook met een plastic opzetstuk, waar je een speciale steel in kunt draaien - is dat deze veel goedkoper is en twee gaten heeft. Is de ene kant van de borstel versleten, dan steek je de steel in het andere gat en kun je nog een tijd vooruit!
De houten steel duw je in een van de gaten en dan stamp je een paar keer met de bovenkant van de steel op de grond. Moervast!
Wat al snel bleek, was dat ik de soda en zeep eerst met wat kokend water had moeten oplossen. Ik kwam erachter dat de groene zeep niet opgelost was, toen mijn gieterkop stopte met water door te laten.
Dit soort dingen overkomt je maar één keer, want het kostte behoorlijk wat tijd om die gieter weer te laten gieten!
Na een uurtje inweektijd heb ik met de luiwagen stevig de tegels geschrobd. Ik zag het sop groen worden: goed teken! Wel schrok ik even van de witte aanslag die de soda op mijn mooie anthracietgrijze betontegels had achtergelaten.

Echter, na ettelijke emmers water en flink doorschrobben verdween ook die. Toen alles was opgedroogd, genoot ik van mijn mooie brandschone tegels, een voldaan gevoel van deze stevige workout en de geringe aanslag op mijn portemonnee.
Ik besloot dezelfde aanpak op mijn achtertuin toe te passen. Op een vierkante meter om alvast uit te proberen. In mijn achtertuin snoei en veeg ik door het jaar heen met overgave, maar geschrobd heb ik daar nog nooit. Daardoor hebben de boerenbonte steentjes een donkere onbestemde kleur aangenomen. Toen ik vorige week een stuk struik gesnoeid had die over de stenen groeide, zag ik hoe leuk die betonkeien eigenlijk waren. Maar hier werkte de soda/zeep-methode niet zo goed. Misschien een paar keer herhalen of ik moet hier zwaarder geschut inzetten. Dat wordt dus weer flink googelen, tenzij iemand een goeie tip heeft!

12 opmerkingen:

  1. Het beste hiervoor is water met natuurazijn en goed schrobben.

    Werkt zeer goed.

    m.v.g.

    Ina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tip, Ina. Een collega zei vandaag dat zij de methode kent waarbij je pure natuurazijn met een plantenspuitpomp op de tegels sprayt bij droog weer. Na een week (zonder schrobben) zijn de tegels vanzelf schoon geworden. Werkt ook op hout! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, hè?
      Groeten Dymph

      Verwijderen
    2. Ik doe de tuin voor een beschermde woongroep. Die tegels zijn ook vreselijk. Heb er eerst chemische troep opgegooid. Never nooit meer! Al die regenwormen in paniek en schoon werd het ook niet.
      Daarna soda, dat zette wel wat zoden aan de dijk.
      Die tegels bliven glad, snik en de bewoners durven niet meer in de tuin. Terwijl het zo'n prachtige tuin is. Ik ga ook maar eens azijn proberen.
      Maar ik treur nog steeds om die wormen. Wat een doodsrtijd. Was nooit de bedoeling.
      Groetjes Hein

      Verwijderen
    3. Heb je behalve de wormen, ook de bewoners verjaagd! Pure natuurazijn sprayen is mijn volgende stap in de strijd tegen de algen in mijn achtertuin! Volgens mij is de gladheid van de tegels in de tuin waarover jij schrijft dan ook voorbij. Alleen lok je met natuurazijn die regenwormen niet meer terug. Volgens mij ben je ook direct van mieren en onkruid af. Ben benieuwd naar je resultaten.
      Succes! Dymph

      Verwijderen
  2. Kost misschien wat maar heb je ook wat.. ik doe het altijd met een hogedrukreiniger... Niks met zeep of chemicalien... Meestal is hier 1 keer per 2 jaar genoeg.. Water met zout of kookwater van de aardappels schijnt ook te werken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb ik ook gelezen, Martina. Met de hogedrukspuit is weer een nadeel dat het de stenen poreuzer maakt, waardoor algen beter hechten. Enfin: mijn voortuintegels zijn met soda/groene zeep ook mooi schoon geworden:-) Dank voor je reactie. Dat van het aardappelkookwater zal ik onthouden! Dymph

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Degene die mij adviseerde zei oo vijf liter water een zak soda en een emmer groene zeep.
    Ik denk dat ik het nog eens ga proberen, maar dan direct scrobben op de tegels, vandaag regent het al lekker voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De hoeveelheden lijken me nogal veel voor 5 liter water. Maar ik hoor graag het resultaat van je!
    Goed weekend! Dymph

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met de hogedruk reiniger is niet aan te raden. Daarmee spuit je het oppervlak van de tegels (ook beton) kapot. Stratenmakers raden dat dus sterk af.....de Gamma niet want die willen ze verkopen haha. Met gewoon keukenzout of strooizout lukt het prima......als je wilt schrobben.
    Op de plekken waar wij in de winter strooiden tegen de sneeuw op het tuinpad groeit al tijden geen onkruid of alg meer. Azijn is nog wat onschadelijker maar werkt prima tegen algen. Gewoon met zo'n pompspuit over de tegels vernevelen en groen aanslag verdwijnt vanzelf........evenals het onkruid. Voor blijvend resultaat zou je je tegels 1 keer heel goed kunnen reinigen (desnoods met hoge drukspuit....voor 1 keer dan) en vervolgens bespuiten met een vloeistof die gebruikt wordt om buitengevels te impregneren en waterdicht te maken.
    Mijn gevel is gereiningd en geimpregneerd en de plekken waar op de tegels gemorst is, zijn nu nog licht en algenvrij. Die plekken zijn ook niet gladder dan andere tegels! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd op grotere oppervlakken want het spul is best duur. Maar ik ga het zeker nog een keer op een stuk proberen. Groeten, Paul Faaij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne uitgebreide reactie. Dank je wel. Ik vind dat impregneren vooral interessant! Dat zou wat zijn, als dat inderdaad zo langdurig werkt tegen algen en onkruid! Soms heeft morsen een positief effect! Heb je ook een naam van dat spul?
      Fijne avond, Paul.

      Verwijderen
    2. Sorry Dymph...ik ben hier toevallig weer beland. Je kunt dat spul kopen als Boco Olisil of Boco Wacosil kopen bij Boco/Carel Lurvink in Hilversum (waar ik toevallig woon). Maar waarschijnlijk is het wel op meer plekken te koop. Is niet erg goedkoop want 25 ltr kost iets meer dan 100 euro. Groeten Paul Faaij

      Verwijderen
    3. Hey Paul, ik kan je niet anders bereiken dan zo. Dank je wel voor je reactie. Ik vind het leuk dat je gereageerd hebt!
      Mijn soda/groene zeep-methode bevalt me nog steeds goed. Voor onkruid koop ik schoonmaakazijn, prik een gaatje in de dop en sprenkel wat azijn (op een droge dag!) tussen de keien in. Alles verdroogt. Perfect. Ook de mieren lusten geen azijn: dus twee 'vliegen' in één klap!
      Fijne dag.

      Verwijderen