28 mei 2014

Zelf wasmiddel maken

Omdat ik nu vakantie heb en mijn wasmiddel op is, besloot ik te zoeken naar een goedkoper alternatief. Zo vond ik dit filmpje bij de EO. Annemiek van Deursen laat stap voor stap zien hoe je voor 18 cent 2,5 liter universeel was/schoonmaakmiddel maakt dat ook nog eens milieuvriendelijk is.
Je kunt het gebruiken voor de witte/bonte was (1 kopje per wasbeurt), om je handen mee te wassen, tapijt te reinigen en je huis schoon te maken.
Een kind kan de was doen!

Maak-je-eigen-wasmiddel/

Dit is het recept:

Ingrediënten
40 gram Sunlight-zeep (grof geraspt)
40 gram soda

Instructie
Je smelt 40 gram geraspte Sunlight-zeep in een halve liter water.
Goed roeren tot het helemaal is opgelost.
Daarna doe je er 40 gram soda bij en roert dit ook door tot het opgelost is.
Vervolgens 2 liter warm water uit de kraan toevoegen.
Nogmaals goed door elkaar roeren.
Dan het gas uit doen, deksel op de pan en 24 uur laten staan.
Daarna is het wasmiddel lobbig geworden en klaar voor gebruik.



5 opmerkingen:

  1. Ik gebruik het al jaren (zeepvlokken van Marseille-zeep) maar voor de gekleurde was moet je er geen soda bij doen! Gebruik azijn als wasverzachter, werkt prima en je ruikt het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak ook zelf wasmiddel van Marseille zeep, die lavendel :)
    Af en toe koop ik iets ecologisch in de supermarkt, eens iets anders

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons kost dit nog minder: de stukken zeep hebben we georven van grootouders en oudtantes die zijn overleden. Voordat we dat allemaal hebben opgewassen, zijn we een aantal jaar verder... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, moet je eerlijk zeggen dat ik dit zeeprecept niet zelf uitgeprobeerd. Ik koop eco-wasmiddel dat heerlijk ruikt. Maar ik vond het wel een heel goede bezuinigingstip en heb hem daarom geplaatst. Dank voor je reactie:-)

      Verwijderen
  4. Soda is niet zo milieuvriendelijk, het levert en bijdrage aan de zoutbelasting van het oppervlaktewater.

    BeantwoordenVerwijderen