9 mei 2014

Jackpot gegarandeerd!

Een van de leukste tips uit de helaas verdwenen Vrekkenkrant is deze:
"Als je zeker een mooi bedrag wilt winnen in de loterij, spaar dan het bedrag dat je iedere maand zou uitgeven aan loten op en na tientallen jaren heb je gegarandeerd een mooi gedrag gewonnen"! 

Nu zie ik iedere keer, als ik mijn e-mail wil lezen een grote advertentie staan van de Staatsloterij.
En ik moet toegeven dat ik er gevoelig voor ben.
Jaren geleden zag ik een mooie woonboot te koop staan. Dat was toen mijn droom: wonen op een ark. Mijn financiële situatie was allerbelabberdst, dus kon ik er wel naar fluiten. Maar ik gaf me niet zomaar gewonnen.
Ik kocht een Staatslot.
Even later belde ik bij de boot aan. De eigenaar deed open en vroeg waarvoor ik kwam. Ik vertelde hem interesse te hebben in zijn boot en of ik die kon bezichtigen. Hij vroeg me of ik wel een serieuze gegadigde was en naar waarheid zei ik hem dat ik dat hoopte; alleen moest er wel een flinke prijs op mijn lot vallen!
De man vond dat zo grappig dat hij me de boot van binnen liet bekijken en wenste me bij het afscheid veel geluk.
Ik won NIETS!
Behalve dat ik de boot van binnen had kunnen bekijken en een paar spannende dagen voorafgaand aan de trekking heb meegemaakt.

Nog steeds triggert zo'n advertentie me: Stel dat.....
Ik klik op de button, maak mijn keuze, voeg er de XL-optie aan toe (je weet maar nooit: nog meer kans) en wil doorklikken naar het betaalgedeelte.
Dan.....herinner ik me alle verhalen van mensen die ooit wonnen en er geen cent gelukkiger van zijn geworden. Velen zelfs ongelukkiger; je weet niet meer wie je echte vrienden zijn, veel kunnen kopen brengt verveling met zich mee. Ze zeggen hun werk op en missen dan de dagelijkse routine.
Ook komt dan altijd dat zinnetje uit de Vrekkenkrant bij me om de hoek kijken. Resoluut sluit ik het venster af en bedenk hoe gelukkig ik al ben.
Wat zou ik eigenlijk anders wensen?
Dan is onmiddellijk de verleiding voorbij.


Tenslotte een link naar een grappig stuk over je kansen om de loterij te winnen:
http://www.cijfers.net/staatsloterij.html

9 opmerkingen:

  1. Ik ken een mens die een prijs van meer dan 7 cijfers won. Zijn kinderen hebben geen geld hoeven lenen voor hun studie en hebben alle drie hun studie uiterst succesvol afgesloten en werken met veel plezier en voldoening. Hijzelf is gestopt met zijn praktijk ( na 25 jaar) en werkt nu 10 maanden per jaar in landen met 'n slechte gezondheidszorg. Op zijn kosten worden gemotiveerde jongeren uit die landen opgeleid in verschillende beroepen (ligt aan hun interesse en mogelijkheden) zoals timmerman, huisarts, coupeuse etc.
    Ik ken ook een mens die 100.000 euro won en daarmee haar hypotheek grotendeels afloste. Vorig jaar werd ze boventallig (!) verklaard en kreeg ontslag (met een ontslagvergoeding, dat wel) Ze is 61 jaar en kwaliteit en ervaring weegt niet op tegen leeftijd. Gelukkig zijn haar woonlasten zo laag dat ze gewoon kan blijven wonen.
    Ga kijken bij de Voedselbank, bij de Weggeefwinkels en bij de daklozenopvang. Daar tref je veel mensen die ongelukkig zijn/waren omdat er geen geld was.
    Het verkeerd gebruik maken van geld maakt niet gelukkig maar geld kan veel aan bijdragen aan het geluk van een mens. Bovendien, liever ongelukkig met geld zodat je in elk geval kunt eten en wonen dan ongelukkig zonder geld!
    N.B. ik koop nooit loten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... dromen over geld winnen kan inderdaad fantastisch zijn... dat kan ook zonder een lot te kopen gelukkig...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Loten koop ik nooit. De kans dat je wint is zo klein.
    Ik ken niemand die een 'grote' prijs heeft gewonnen.
    Inderdaad, als je het geld opspaart heb je altijd prijs ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. natuurlijk heb je geld nodig ,maar toch liever ongelukkig met geld dan ongelukkig zonder geld heeft wat mij betreft weinig met het kopen van loten te maken ,tenslotte zijn het altijd maar een paar mensen die een grote prijs winnen en als je al weinig te besteden hebt lijkt het kopen van loten niet echt een verstandige stap. ik moet ook van weinig rondkomen en ik ben liever zuinig op mijn geld en daar hoor het kopen van loten zeer zeker niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bij de uitreiking van de geldprijzen in de loterij die op tv te zien is valt mij toch heel regelmatig op dat het meestal mensen zijn die natuurlijk wel blij zijn met de prijs en roepen dat ze het net nodig hadden, maar als ik dan zie hoe de meeste mensen erbij zitten vermoed ik toch dat de meeste mensen er niet echt beroerd bij zitten, natuurlijk zie je alleen het uiterlijke plaatje ,maar het zijn meestal mooie wijken met allemaal een auto voor de deur en in huis ziet het er ook niet echt armoedig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop enkel lotjes als die afkomstig zijn uit het schooltje van mijn kleinkinderen omdat ik daarmee de werking van de school steun. De kleinkinderen krijgen dan meestal een aantal loten mee die ze moeten verkopen en als grootouder kun je dan niet anders om van elk toch een lotje te kopen.
    Loten van een loterij koop ik nooit omdat de kans dat er iets gewonnen wordt zo goed als onbestaand is.
    Indien ik ooit ergens geld me zou winnen (hypothetisch want ik koop geen loten) zou ik het geld onder mijn kinderen verdelen zodat ze het op financieel vlak wat makkelijker zouden krijgen om hun dromen te kunnen realiseren (bouwen, verbouwen)
    Wijzelf hebben door zuinig leven genoeg en meer geld zou me niet gelukkiger kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Velen winnen al een hoofdprijs in de vorm van woning /erfenis van ouders, zijn er zat die geen geld nalaten maar schulden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij doen ook niet mee aan een loterij of dat soort dingen.Liever gewoon sparen want de kans dat je wat wint is zeeeeer klein. Wel vindt ik de prijzen belachelijk groot , zeg weleens waarom niet kleinere prijzen en dan meer mensen blij maken. Ik ken mensen die niet willen stoppen met de Postcode loterij want als die valt , en ik heb geen loten meer dan .................. grijp ik er naast. Maar wel iedere maand 40 euro aan loten , dan kan je naar onze/mijn mening beter dat geld opsparen .Hun doen dit zeker al 10 jaar reken maar uit wat je had kunnen sparen:). Als ik hoor dat iemand een prijs heeft gewonnen denk ik leuk voor die persoon , maar ben niet jaloers. Mooi trouwens in het eerste stukje reactie van Janne dat die persoon wat voor anderen is gaan betekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Ik ben het in alle opzichten met je eens. Ik vond het ook mooi te lezen dat je met gewonnen geld ook een ander tot zegen kunt zijn. De cliché's die je leest, zijn altijd ik-gericht: groot huis, reizen, minder werken, etc. Je kunt er ook een ander een beter leven door geven. Maar gelukkig kan dat zonder de 100.000 ook! Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen