13 april 2014

Weg met de afzuigkap?

Bij het realiseren van mijn droomkeuken had ik het plan de afzuigkap achterwege te laten. Mijn huis is aangesloten op een mechanisch ventilatiesysteem, waardoor een afzuigkap met motor niet werkt. Dus heb ik er eentje zonder. Mijn indruk is dat dat dan ook niet zoveel effect heeft.
Een van de redenen waarom een afzuigkap me tegenstaat is de vreselijke afvoerslang. En zo'n hele schouw vind ik niet mooi. De huidige afvoerslang heb ik in dezelfde kleur geschilderd als de muur erachter (donkerrood), waardoor die minder opvalt. Bovendien heb ik in 14 jaar tijd mijn tweedehands kap nooit aan gehad. En heel erg smerig is mijn keuken niet geworden. Vroeger (ik praat over 40/50 jaar geleden) had niemand een afzuigkap. Ik dacht slim te zijn door hem in mijn volgende keuken weg te bezuinigen.
Ik was al aan het Googlen geweest naar manieren om vieze kookluchten te lijf te gaan. Dit is een van de opties uit een Allerhande:

"Gaat u koken zonder afzuigkap? Breng tijdens het kokkerellen een pannetje met een beetje azijn aan de kook. Dit neutraliseert geurtjes terwijl u aan het koken bent. Kookplaten kunt u tijdens het koken ook direct na het koken met wat azijn besprenkelen. De druppels verdampen en nemen de kookluchtjes op."
In plaats van dat ding kan ik dan mijn tientjeskastje van Marktplaats ophangen. Omdat ik toch alle deurtjes laat schilderen, heb ik dan een mooi strak geheel.
Tot...........mijn overbuurman van mijn plan hoorde. Hij is erkend keukeninstallateur en wist me te verontrusten met beelden van een kastje dat door een vlam vattende pan in de hens zou gaan. Nee, als ik dit echt wilde zou er een brandwerende metalen plaat aan de onderkant moeten komen. Hij zou die voor me bestellen en dan het kastje ophangen. Gelukkig was het net weekend geworden, want na een wat onrustige vrijdagnacht met dromen over keukens die in de fik gingen, besloot ik toch nog even bij Google te rade te gaan.
Niet alleen is een keukenkastje boven een fornuis in verband met brand af te raden, maar ook het vocht van de kookdampen zouden zo'n kastje geen goed doen. Het kan gaan uitzetten, bladderen etc.
Dan toch maar een afzuigkap. Direct de buurman ingelicht die nog net geen plaatje had besteld. Nu gaat hij na het installeren van de kap het tientjeskastje op maat maken als bovenkastje en de afzuigslang erin wegwerken. Dus bij bezuinigen moet je wel je gezonde boerenverstand blijven gebruiken en soms moet je compromissen sluiten!

5 opmerkingen:

  1. Goede buurman, je kookt vegetarisch, de kans dat bij jou de vlam in de pan slaat is geringer dan iemand die vlees bakt en braadt of de bitterballen in de frituurpan doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben parttime vegetariër, hoor. Eet weinig vlees, maar ben niet helemaal vleesloos! De kans dat de vlam in de pan slaat is sowieso natuurlijk niet zo groot. Maar ik wil liever geen risico lopen. En de brandverzekering zal onmiddellijk 'aanslaan' als mijn keuken niet helemaal 'veilig' is aangelegd. Daar gaan dan je uitgespaarde centjes:-)

      Verwijderen
  2. vege of niet....voor de waarde van je huis (als je het ooit wil verkopen) is het beter om een afzuigkap te hebben, ook al gebruik je die nooit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me af of je op de duur geen vochtproblemen gaat krijgen in je huis : een dampkamp zuigt toch ook het vocht dat bij het koken ontstaat uit je keuken weg. Aangezien je geen dampkamp meer hebt, blijft het vocht in je keuken, huis hangen en kan op de koudste plekken in huis gaan condenseren, schimmelvorming veroorzaken....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Liesbet, helemaal waar, hoor, wat je schrijft. Vandaag is er een afzuigkap opgehangen. Het Marktplaatskastje maakt mijn buurman op maat erboven. Toch weer mooi!
    Dank voor het meedenken!!

    BeantwoordenVerwijderen