6 april 2014

Droomkeuken

Dit is een showmodel!
Als je 14 jaar in een Vinexwijk woont, zie je opmerkelijke patronen bij verschillende bewoners: tuinen gaan op de schop, interieurs worden gepimpt en de ooit zo mooie keukens moeten er nu aan geloven. Ik was destijds zo verguld met mijn koopwoning en het was zo'n grote stap die ik financieel maakte dat ik volkomen tevreden was met de mij aangeboden keuken. Ik vond de standaardkeuken al een geweldige luxe vergeleken met de krakkemikkige keukenkastjes uit de sociale huurwoningen waar ik daarvoor had gebivakkeerd.
En nu mocht ik de kleur nog zelf bepalen ook!
Na veertien jaar ben ik inmiddels wel op de zachtgele kleur van de deurtjes uitgekeken. Mijn smaak gaat nu meer richting wit. Bovendien is het gasfornuis dat ik overnam van familie waar het al 15 jaar dienst had gedaan, ook wel aan vervanging toe. Nog afgezien van de afzuigkap, ook een tweedehandsje, die ik steeds vergeet aan te zetten en waarvan de filter in al die tijd wel volkomen vervet zal zijn.
Ik begin met oriënteren. Maar wat zijn nieuwe keukens duur! Een paar duizend euro ben je zo kwijt. En dan zou ik alles moeten vervangen, ook wat nog goed is. Eigenlijk ben ik daarop tegen.
Ik bedenk dat mijn koelkast nog vrij nieuw is en het erg goed doet, dus waarom wegdoen?
Hetzelfde geldt voor de keukenkasten van Keller: nog volkomen in tact (al kunnen ze wel een fikse schoonmaakbeurt gebruiken).
Ik besluit de keuken die ik heb als uitgangspunt te nemen voor mijn nieuwe keuken. De gele kastjes ga ik een witte verflaag geven. De afzuigkap gaat weg en daarvoor in de plaats hang ik een extra kastje op. Dan heb ik een mooie gesloten kastenwand. Ik koop een nieuw gasfornuis (voor het eerst van mijn leven).
Et voilà: een nieuwe keuken voor een paar honderd euro! Nu nog uitvoeren: maar daarvoor wacht ik mijn vakantiegeld af.
Een volgende keer schrijf ik meer over het extra keukenkastje!

12 opmerkingen:

  1. Heel slim om de boel gewoon te pimpen, scheelt zoveel geld waar je andere leuke dingen van kunt doen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, Ineke. Je hebt gelijk. Ik vind het gewoon te zonde om goeie dingen weg te doen voor andere! Fijne zondag, Dymph

      Verwijderen
  2. Er zijn keukenbedrijven die van je bestaande keuken een "nieuwe" keuken kunnen maken door bijv. andere deurtjes te plaatsen of evt. andere aanpassingen die je wenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip. Ik ken dat principe, maar ook dat gaat aardig in de papieren lopen! Ben je ook zo een paar duizend mee kwijt (in mijn geval met afwijkende maten!). Fijne dag, Dymph

      Verwijderen
  3. Hoop dat het je lukt. Is een forse investering in tijd en moeite. Ik hoop dat het je lukt. Bij mij kukte het niet omdat de keukenleveranciers een nieuwe hoogte van de bovenkastjes hadden geintroduceerd,
    Nieuwe deurtjes er voor zetten is heel erg duur, maar toch leuk om alle mpgelijkheden te bekijken. Dromen en werken aan iets moois is een prettige beleving. Neem er de tijd voor. Lees graag je belevingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom ga ik de kastjes ook verven. Mijn maten van Kellerkastjes bestaan al niet meer. Lijkt wel een strategie van het bedrijf om toch maar een nieuwe keuken aan je te verkopen. Enfin: ik denk en droom verder:-) Bedankt voor je reactie, Dymph

      Verwijderen
  4. mijn idee, want waarom zie je bij al die woonprogrammas dat er compleet nieuwe keukens geplaatst worden omdat de oude keuken echt niet meer kan huh? de meeste keukens zien er nog prima uit ook al zijn ze misschien niet meer helemaal van deze tijd, mijn tenen gaan krommen als ik zie dat er keukens gesloopt worden waar ik nog erg blij van zou worden, want mijn keuken is inmiddels ruim 20 jaar oud en zelfs die zou best nog wat jaartjes mee kunnen gaan en omdat ik in een huurwoning woon ga ik die echt niet vervangen, ga alleen binnenkort iets met de deurtjes doen. en in die programmas worden keukens gewoon gesloopt allleen omdat ze niet meer modern zijn, zonde niet alleen van het geld ,maar ook weer onnodig een belasting van het milieu

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. doe ik lekker ook niet aan mee. Fijne dag! Dymph

      Verwijderen
  5. Je kan ook overwegen de deurtjes te laten overspuiten. Is natuurlijk duurder dan zelf schilderen, maar zo ontzettend veel mooier!! (of je moet heel mooi kunnen verven, dat kan natuurlijk ook) Het nieuwe kastje zal dan ook in niets afwijken qua kleur en ondergrond. Maar ik denk een goede beslissing om geen hele nieuwe keuken aan te schaffen, dat scheelt een hele berg geld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je, ik heb een heel goede schilder die het voor 200 euro voor me doet. Spuiten kost al snel 1000 euro en dat vind ik te gortig. Gezien het andere schilderwerk dat dit bedrijfje al bij heeft gedaan, heb ik er alle vertrouwen in! Fijne avond, Dymph. PS de BTW is dit jaar nog 6%!!

      Verwijderen
  6. Leuk idee hoor. Wij hebben bijna hetzelfde gedaan. In onze toen nog huurwoning (nu gekocht) hadden we geen zin om heel veel te investeren in een nieuwe keuken. We hebben via MP op 3 verschillende plaatsen keukenkasten gekocht en deze daarna, samen met de vreselijk ouderwetse bruine bloemetjes tegels mooi wit geschilderd. Nieuw blad van de bouwmarkt en het ziet er al weer heel wat jaren heel goed uit. (wel in de tussentijd nog iets veranderd en een keertje opnieuw geschilderd)
    Succes met de uitvoering!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dank je wel! Ik ga er net zo van genieten als jullie!
    Dymph

    BeantwoordenVerwijderen