8 april 2014

Gezondevoedingsobsessie


Als je alle trends op voedingsgebied wilt volgen, heb je een dagtaak. Om de haverklap verschijnt er een nieuwe conclusie uit langdurig en intensief voedingsonderzoek. Om nog maar te zwijgen over alle trends die met name van over de oceaan komen overgewaaid. Ga je zo'n trend volgen, dan komt je hele leven in het teken van je voedsel te staan. Een nogal decadente keuze. Fit zijn, energie verhogen, je leven verlengen passen in de gedachte dat geluk en gezondheid maakbaar zijn. Ik waag dat gedeeltelijk te betwijfelen.
Bovendien wil ik niet dat mijn hele leven om eten draait.
Ontkennen dat gezond voedsel van invloed is op je welbevinden zul je mij niet zien doen. Wat me wel opvalt, is een overdreven cultus rondom bepaalde voedingsmiddelen, of juist het extreem mijden van bepaalde voedingsstoffen. En daar heb ik een gezond wantrouwen tegen.
Vorige week stond in Trouw te lezen dat artsen van het University College in Londen beweren dat het eten van drie grote vruchten per dag en daarnaast nog 400 gram groente de sterftekans verlaagt met meer dan 40 procent. Dus niets geen 200 gram groente en twee stuks fruit waar we ons jarenlang gezond door waanden.
Ik stel me nu al een wanhopige ouder voor die 6 monden te voeden heeft en daar dus 2,5 kilo groenten per dag voor moet inslaan en in smakelijke maaltijden moet weten om te zetten. En dan wil je ook wel dagelijks iets anders op tafel zetten. Om nog maar te zwijgen over wat dat wel niet kost. Voortbordurend op dat Engelse onderzoek zou dat uiteindelijk tot gevolg hebben dat armen veel korter leven dan rijken. Een akelige gedachte.
Ik blijf erbij dat matigheid en variatie de beste ingrediënten zijn voor een gezond leven. Bovendien weet je diep in je hart zelf ook wel wat gezonde keuzes zijn.
Trouwens niemand garandeert je dat je na het jarenlang eten van 400 gram groenten per dag langer zult leven. Daar zijn nog wel meer factoren van invloed op.
Je zult maar onder een auto komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten