14 september 2013

Dierenleed

Foto van: www.dierennieuws.nl
Een duif is een trouwe vogel. Hij heeft maar één partner en treurt als die sterft. Daarom komt de duif ook voor in het Hooglied: de lofzang op de liefde.
'Uw ogen zijn als duiven'
De geliefde houdt zijn/haar ogen alleen op de ander gericht, net als een duif die focust op zijn geliefde.
De duif is ook symbool voor de Heilige Geest en voor vrede.
Allemaal redenen voor mij om van duiven te houden.
Al maanden verblijft er een zachtbeige duivenkoppel in de omgeving van mijn huis, Turkse tortelduiven. Vaak zitten ze vlak naast elkaar op het dak van de overburen, of scharrelen ze rond in mijn voortuin.
Ze laten elkaar niet alleen, maar gedragen zich als echte tortelduifjes.
Ik ben blij, als ik ze weer zie en moet dan denken aan hun mooie eigenschappen.
Op een avond kom ik thuis en zet zoals gewoonlijk alle ramen open voor frisse lucht. Als ik van boven een blik op de voortuin werp, zie ik vanuit mijn ooghoek iets liggen op het afdakje boven de voordeur.
Ik schrik: het is één van de twee duiven. Zelf kan ik er niet bij, maar een buurman die veel langer is, haalt de duif er voor me af. Ik wil hem nog één keer zien: één oog zit dicht, het andere staat star open. Mijn buurman denkt dat de duif tegen mij huis is gevlogen en zijn nek heeft gebroken.
Ik voel me verdrietig. Helemaal wanneer ik een paar dagen erna de andere duif op mijn pergola zie zitten. Hij kijkt zoekend om zich heen, scharrelt op de grond tussen de planten. Dan neemt hij plaats op de pergola en kijkt me af en toe doordringend aan.
Het doet me zeer dat ik de taal van dieren niet spreek om hem te kunnen zeggen dat zijn vrouwtje is overleden. Ik hoop maar dat hij dat na een paar dagen wel zal begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten