15 september 2013

Een kijkje overzee: vrek in de USA

Dit artikel kwam ik tegen op internet. Zowel het artikel als de foto zijn uit de Huffington Post. Dit gaat wel heel ver! Het programma waarin de dame te zien was in Amerika heet dan ook niet voor niets "Extreme vrekken". Zover zal het met mij niet komen!
Link naar het originele artikel in de Huffington Post
Mijn vertaling
Denk je dat jij weet wat zuinig is? Maak kennis met Victoria Hunt, 51 jaar, uit Columbus, Ohio. Ze is zo zuinig dat ze in een fles plast die ze in haar tuin leeggooit, waardoor ze een paar dollar op haar maandelijkse waterrekening bespaart.
'Ik ben ook een fanatiek tuinierster en ik heb gelezen dat urine een component is voor compost', zei Hunt, die in de komende TLC-serie "Extreme Vrekken" optreedt.
Maar Hunt leeft niet goedkoop, omdat ze arm is. In feite is ze een selfmade miljonaire die verschillende huizen bezit en aandelen heeft en eigen investeringen. Op haar 48-ste stopte ze met haar carrière als accountant. Haar inkomen ontvangt ze nu uit huuropbrengsten. Toch leeft ze van maar 12.000 dollar per jaar, inclusief rekeningen, ziektekostenverzekering en levensmiddelen.


Zo is het niet altijd geweest. 25 jaar geleden was Hunt een alleenstaande moeder die op een park met stacaravans woonde en bijstand kreeg.
'Ik wilde er zeker van zijn dat ik nooit meer arm zou worden,' herinnert ze zich van haar besluit om op 28-jarige leeftijd als vrek te gaan leven. 'Sommige mensen houden van pedicures, ik geniet ervan zuinig te zijn en geld te sparen.'
Hunts zuinigheid eindigt niet bij het plassen in flessen. Om aan haar budget vast te houden, noteert ze iedere cent nauwkeurig in een enorm spreadsheet. (Voor een goed begrip: de fles is alleen voor thuis: als ze ergens anders is, spoelt ze voor twee door: 'Ik maak me niet druk over de waterrekening van andere mensen'.)


Andere bezuinigingstips van haar zijn om de koelkast op een tijdklok te zetten, zodat die maar 12 uur per dag loopt, en te douchen op de sportschool om elektriciteit en water uit te sparen. Ze graait ook in vuilnisbakken en zoekt overal naar eten, soms ook op het terrein voor haar huis.
'Toen ik mijn huis kocht, was de tuin door een landschapsarchitect ontworpen, maar ik onderzocht of ik die 'eetbaar' kon maken,' vertelde Hunt de Huffington Post. 'De meeste bloemen kun je eten, is me gebleken. Al het onkruid in je gazon, zoals klaver en postelein, is ook eetbaar.' 
Dus plukt ze nu haar eigen paardenbloemenwortels voor kruidenthee in plaats van er 8 dollar per doosje voor te betalen. Door een uiterst spaarzaam leven te leiden kon Hunt geld sparen en voor haar 50-ste met pensioen gaan. Maar het is niet altijd makkelijk geweest.
'Tijdens mijn loopbaan was ik een vrek. Mijn collega's kochten grotere huizen en daar kwam ik aan met een 16 jaar oude Corolla met kapotte ramen', zei ze. 'Veel mensen lachten me uit en .....ik voelde me het zwarte schaap.'
Maar haar onorthodoxe levensstijl heeft haar er niet van weerhouden de ware liefde te vinden. Haar vriend Steve Barker kreeg een flink oplawaai tijdens de recessie. In de anderhalf jaar dat ze met elkaar daten, hebben ze hun krachten gebundeld om een leven op te bouwen dat op een moderne jacht- en verzamelleest is geschoeid. Vaak smullen ze van het verse en gratis hertenvlees dat hij tijdens de jacht gedood heeft. Terwijl Hunt haar dag doorbrengt met het verzamelen van eten dat ze opduikt uit vuilnisbakken en dat ze in het bos vindt. 
'Het is opwindend! Als we geld vinden, zijn we blij, al zijn het maar muntjes', zegt ze over haar afvalbakkenvondsten. Vaak treft ze er dozen met verse koekjes en cakes in aan. 'Het is echt mijn hobby, dus als ik iets vind, ben ik helemaal blij!'


2 opmerkingen:

  1. Zou dit een vorm van verslaving zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, het lijkt me wel net zulk obsessief gedrag als verslaafden soms hebben. De kick, flow , rush hebben deze mensen ook. Die dame zegt zelf dat ze het vinden van een paar muntjes al opwindend vindt. Mij deed het denken aan een omgekeerde vorm van hebberigheid. Het willen hebben van goedkoop, gratis spul kan ook tot een vorm van hebzucht uitgroeien! GREED!

    BeantwoordenVerwijderen