19 januari 2011

Gewoontegetrouw

Een gewoonte aanleren gebeurt vrijwel vanzelf. Er eentje afleren kost 40 dagen of 6 weken. Ik had ooit een plastic zakje naast mijn wastafel hangen, waar ik pads, watjes e.d. in gooide.
Op een dag hing ik die aan de andere kant. Je wilt niet weten, hoe vaak ik automatisch met iets in mijn hand naar de oude vertrouwde kant reikte.
Een gewoonte ben je dus niet zomaar kwijt.
Je kunt er een aantal nieuwe woorden op loslaten:

Ontvaken    (regelmaat eruit halen, waardoor automatisme verdwijnt)
Ontsmaken  (smaak ontwennen: bijvoorbeeld suiker in je koffie)
Ontmaken   (iets op een andere manier gaan doen)

Ik schrijf hier niet voor niets over: ik heb ook een rijtje dingen die ik voortaan anders zou willen doen. Maar die hou ik voor mezelf!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten