1 december 2010

Mindfulness voor gevorderden









Op zich wel grappig dat de spellingswijzer bij dit woord de suggestie oppert: 'mindervalide'. Maar dit terzijde.
Je komt mindfulness tegenwoordig overal tegen. Het is 'hot'! Vooral in de semispirituele bladen als Happinez en Mind-Magazine wordt mindfulness gepresenteerd als een makkelijke weg naar geluk.
'Relax, gast, blijf in het moment, proef het, voel het, aanvaard het.'
Voorbeelden en afbeeldingen die je in dergelijke artikelen tegenkomt, verwijzen altijd naar mooie belevingen als: een heerlijk gerecht, een stiltemoment op de bank, kopje thee (kruiden!), wierookstaafjes, boeddhabeeldjes. Die beeldjes bij dit onderwerp zijn terecht, want mindfulness wortelt in het boeddhisme. En het westen met zijn graai- en snaaicultuur en zijn 'ik creëer mijn eigen religie'-houding heeft enthousiast mindfulness als een van de keuzeproducten in het reli-assortiment opgenomen.
Ik heb niets op met dat relishoppen/hoppen. Laat mij maar gewoon bidden, zonder poespas met Jezus in gesprek zijn. Dat kan overal! En niet om er zelf beter van te worden, maar om een liefdevolle relatie met God te hebben. Met ups and downs, for better and for worse.
Ik moest denken aan mindfulness, toen ik op de Notendijk bij Heukelum door de bagger sopte. Iedere stap in volledige concentratie zetten, anders zou ik met mijn mooie lichte broek in de blubber belanden.
Het was een ultiem moment van mindfulness. Helaas zal zo'n ervaring nooit als plaatje bij een mindfulnessartikel komen te staan! Hooguit een foto van een schoonheid met een moddermasker.
Het leven moet vooral LEUK zijn (en blijven).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten