2 september 2010

NIMBY - doe maar bij de buren!

"Not In My Back Yard"
Dit schijnt als het woord "NIMBY" een ingeburgerd begrip te zijn. De eerste keer dat ik deze uitdrukking hoorde, was in de jaren '60 bij discussies over kerncentrales. Toen riepen ze ook: 'Er staat al een Rus in je achtertuin. Kijk maar!'
Sommigen wilden liever Russen dan kruisraketten! Smaken verschillen, als ze maar niet in mijn achtertuin hoeven te komen.
Nee, hou alles op een afstand. Geef mijn portie maar aan Fikkie.
En bij vrijwel elk plan duikt de NIMBY-reactie weer op: asielzoekerscentra, parkeerplaatsen, hostels voor daklozen, verslaafdenopvang, fietsenrekken, kinderspeelplekken, standplaatsen voor woonwagenbewoners, hangplekken... De thema's wijzigen, de houding van mensen niet.
Vlak voordat ik mijn Vinex-huis betrok, hoorde ik in een milieuprogramma een Groenehartfanaat afgeven op de Vinex-wijken die alle mooie groenplekken van Nederland opslokten. Wat bleef er aan natuur over?
Gelukkig was de interviewer kritisch. Hij stelde de man een aantal vragen.

V: Hoe woont u zelf?
A: In een eengezinshuis.
V: Waar?
A: Ergens in het Gooi.
V: Heeft u een tuin?
A: Ja, een voor en een achter.

Toen besloot de interviewer: 'Nou, al die mensen die in Vinex-wijken gaan wonen, willen ook graag een tuin'!
Bingo!
Alleen nu al die Vinex-mensen een achtertuin hebben, kunnen zij zich ook aansluiten bij het grote leger Nederlanders met het NIMBY-complex. En dat is wel jammer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten