16 september 2010

Boekselexy

Hoe kies je een boek in een boekhandel of bibliotheek? Waar selecteer je op?
Ik lees nu een boek getiteld: "Met oprechte deelneming". Dat was niet de reden dat ik het uit de biep meenam. Nee, ik viel op het plaatje. Een gele kiepauto met laadbak in een wijds landschap met achterin een megagrote citroen. Bizar...dus lezen dat boek! En het doet zijn omslag tot nu toe eer aan.
Een ander keer is het de titel. "Een schitterend gebrek" bijvoorbeeld lokte me als het ware het boek in.
Of de kleuren van een kaft die precies overeenkomen met mijn interieur. Ik weet niet eens meer hoe dat boek heet. Heb het wel gelezen, maar nadat het maanden in de kamer heeft liggen pronken en verstoffen, heb ik het wat beschaamd weggegooid. En natuurlijk koop of leen ik ook wel eens boeken, omdat ik erover gelezen of gehoord hebt, weet waarover het gaat en dat me aantrekt.
Ik lees bij voorkeur geen boeken die volop in de belangstelling staan. Dat heeft met een koppig trekje in mijn karakter te maken. Daardoor loop ik misschien een fantastisch boek mis. Maar ja....wie origineel wil zijn, moet pijn lijden;-)

2 opmerkingen:

  1. ai, meedoen met de leeshype, ook daar pas ik voor om er maanden (soms jaren) later achter te komen dat ik toch iets moois, fantastisch, bijzonders of anders mis

    mmm, zo'n karaktertrekje, wat doe je er mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je, Daphne, dat karaktertrekje heeft ook iets moois...dus koesteren. Ik heb een motto: "Als je tegen de stroom ingaat, kom je bij de bron uit" (dit citaat is overigens niet van mezelf; ik weet niet van wie wel;-(
    Als je er later achterkomt, heb je dus uiteindelijk niets gemist;-)

    BeantwoordenVerwijderen