24 juli 2010

Column - onthaasting

Ik ben een liefhebber van rust, stilte, ruimte, kalmte.
Het woord 'ont'haasten spreekt me om die reden aan. Evenals 'ont'moeten.
Als ik - vooral in mijn hoofd - te druk ben, ga ik via internet op zoek naar informatie over retraites. Voor mij is dat een signaal: gas terug!
Ook getuigt het van tegenstrijdigheid dat ik - als ik te veel in/aan mijn hoofd heb - er nog meer instop.
Eén keer ben ik naar een klooster gegaan voor een stilteretraite. De groep waarin ik terechtkwam, was nogal druk en praterig. Ik had een kamertje dat aan de (oude) trap grensde en hoorde iedereen naar binnen en buiten lopen. En PRATEN.
Ook de maaltijden zouden in stilte verlopen. Nu kun je stoppen met praten en des te meer zeggen met blikken en gebaren. Het was hilarisch. Een verstikte lachbui vormde geen uitzondering. Dus al met al een desillusie en ik heb die vorm van onthaasting daarom direct losgelaten (ook zo'n woord).
Toch trapte ik er van de week weer in: zoeken op een startpagina over retraites (ja, die bestaat).
Voor het eerst ontdekte ik humor in deze sector. De aankondiging luidt:

'Een zeer korte retraite nemen'

(Dan wil je tot rust komen, onthaasten, maar het moet wel snel gaan!)
Zoek de volgende site maar eens op en ik hoop dat je net zo reageert, als ik aanvankelijk: geïrriteerd! En vervolgens luid lachend! Probeer maar eens!

http://www.onthaasting.nl/

1 opmerking:

  1. hahahahaha, heerlijk, met een lach onthaasten, zo natuurlijk als het kan zijn!

    BeantwoordenVerwijderen