16 augustus 2015

Raapstelen


Foto van internet

Ja, ik heb ze voor het eerst van mijn leven gegeten.
Raapstelen.
Klinkt zo sprookjesachtig, maar dat komt door de associatie met Repelsteeltje.
Ik kwam ze tegen bij Jumbo. Nu had ik een vooroordeel over deze supermarktketen. Dat is gebaseerd op twee dingen:
  1. de lelijke gele kleur die de winkel kenmerkt
  2. de domme barbecuereclame met de misselijkmakende kreet van de consumenten: 'Hallo Jumbo'. Hoe infantiel wil je het hebben?
Wat Jumbo wel heeft, is een mooi assortiment 'vergeten' groenten, zoals pastinaak, raapstelen en bijzondere vleesvervangers als bietenburgers: prachtig bloedrood. Van deze vergeten groente is helaas wel de prijs geactualiseerd! Ik móest wel naar Jumbo, want 'mijn' AH is aan het verbouwen.

Ik kocht de raapstelen en bedacht zelf een lekker stamppotrecept dat ik graag wil delen, want het was heerlijk:

Nodig
2 ons raapstelen
1 kilo kruimige aardappels
2 Marokkaanse burgers van AH - verbrokkeld
1 bos bosuien - in kleine stukjes \gesneden
3 tenen knoflook - fijngesneden
olijfolie om te bakken en voor door de stamppot (daarvoor kun je ook bijvoorbeeld saffloerolie gebruiken)
zout
afgietwater van aardappels

Maken
Schil de aardappels en snijd ze in vieren. Zet ze op met water en wat zout en laat ze circa 15 minuten koken.
Was de raapstelen met koud water en snijd de uiteinden van de stelen eraf.
Laat goed uitlekken en snijd of knip de blaadjes fijn.
Brokkel de burgers in kleine stukjes en bak ze bruin in een koekenpan met olijfolie.
Voeg de in kleine stukjes gesneden bosuien toe.
Draai het vuur laag en laat circa 5 minuten stoven. Voeg op het laatst de knoflook toe.
Giet de aardappels af en bewaar wat kookvocht.
Stamp de aardappels met een flinke scheut olijfolie fijn.
Doe de raapstelen erbij en vervolgens de inhoud van de koekenpan.
Om het smeuïg te maken kun je er wat kookvocht van de aardappels aan toevoegen.
HEERLIJK!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten