10 juni 2014

Week van (tegen) plastic


Deze week is het Zero Plastic Week (http://www.zeroplasticweek.org/)
Doel is ons bewust te maken van de enorme hoeveelheid plastic die we tegenwoordig gebruiken, wat een aanslag op het milieu is. Je hebt vast wel eens die plasticsoep op de oceaan zien drijven! Of een foto van de maaginhoud van een albatros die ik op het web vond:

Wat je kunt doen is bijvoorbeeld een boodschappentas meenemen naar de winkel in plaats van een plastic tas te kopen. Losse groenten en fruit (van het seizoen) kopen die niet in plastic zijn verpakt. Als je nog verder wilt gaan, kun je met een bakje naar de slager/kaasboer gaan en daar een los stuk vlees/kaas kopen. De volgende keer dat ik boodschappen doe, ga ik in elk geval eens bewust kijken naar wat allemaal een plastic verpakking heeft en welk alternatief ervoor is. Ik denk dat het een dagvullend project zou zijn om helemaal geen plastic meer te gebruiken. Daar ben ik zelf niet op uit!
Het is - als je plastic gebruikt -  al goed om dat plastic apart in te zamelen, zodat het kan worden recycled en niet in de natuur terecht komt. Plastic zomaar laten zwerven is natuurlijk uit den boze.
Ik kan niet beoordelen of de vintagereclame hierboven over cellofaan op waarheid berust. De inzichten schrijden maar voort. Er zullen wel al betere producten zijn ontwikkeld dan plastic. Al is bioplastic niet sowieso 'goed' voor het milieu liet een 'deskundige' op de radio weten.
Voor meer info hierover, zie deze link: Bioplastic
Tja, het blijft ingewikkeld milieubewust leven. Misschien is dat ook een van de redenen dat niet iedereen er warm voor loopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten