26 februari 2014

Voorschot op vakantiegeld


Een jaar of wat geleden wilde ik een wat duurdere reis boeken, maar had er niet voldoende geld voor. Ik besloot Personeelszaken te bellen om te vragen of ik een voorschot op mijn vakantiegeld kon krijgen. Dat bleek geen probleem en binnen een paar dagen stond een deel van mijn vakantie-uitkering op mijn rekening.
Sindsdien is het een soort prestigekwestie voor me geworden. Het is eigenlijk mijn geld - elke maand wordt er voor mij een bedrag gereserveerd - maar ik kan er niet over beschikken. Daar zit vast een paternalistische gedachte van vroeger achter: een verstandige directeur die zijn pappenheimers wel kende en er op deze manier voor zorgde dat zijn arbeiders wat extra geld hadden om wat dagen weg te kunnen gaan of een duurder elektrisch apparaat aan te schaffen.
Maar toen ik uitrekende wat dat voor een grote organisatie zou kunnen betekenen, als ze voor al dat gereserveerde vakantiegeld rente zouden ontvangen, besloot ik standaard ieder jaar een voorschot aan te vragen.
Dan kan ik mijn eigen gereserveerde geld besteden aan mijn vakantie in mei en hoef ik er geen spaargeld voor aan te spreken. Bovendien ontvang ik liever zelf die rente.
Er bestaat inmiddels een digitaal formulier voor het aanvragen van een voorschot op het vakantiegeld bij mijn bedrijf.
Er zijn alleen maar weinig mensen die dat weten!

14 opmerkingen:

  1. Oh, dat is handig. Ik wist niet dat dat mogelijk was/is. Ga ik eens navragen op mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm dat ga ik ook eens navragen. Over het algemeen moet de reissom al betaald zijn voordat het vakantiegeld is bijgeschreven dat scheelt dus weer terugboeken van de spaar. Persoonlijk mogen ze het vakantiegeld gewoon maandelijks bij mijn salaris doen, ik spaar het zelf wel. Heb ik de werkgever niet voor nodig.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Kennelijk denken sommige werkgevers daar anders over, zie opmerking na de jouwe.
      Groeten Dymph

      Verwijderen
  3. Bedrijf kan zelf bepalen of men een voorschot op vakantiegeld verleend. Bij ons doen we hier niet aan omdat blijkt dat veel mensen niet (goed) met geld om kunnen gaan (gezien de vele loonbeslagen)
    Werkgever is niet verplicht aan zo'n verzoek te voldoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie.
      Volgens mij is het aantal werknemers met loonbeslag veel lager dan zonder binnen een bedrijf. Ik blijf het wat achterhaald vinden en betuttelend. Mensen moet zelf verantwoordelijkheid dragen.
      Prettig weekend,
      Dymph

      Verwijderen
    2. Ik denk dat een werkgever werknemers zelf de keuze moeten geven: maandelijks uitbetalen of 1x per jaar. WMT

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens en bedankt voor je reactie! Nu maar hopen dat de werkgevers meelezen!
      Dymph

      Verwijderen
  4. Mijn ene werkgever betaalt zowel een deel van het vakantiegeld als de dertiende maand maandelijks uit, ideaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je het zo bekijkt! Mijn werkgever heeft ruim 2500 mensen in dienst. Dat levert flink wat rente op! Als ik een keer een verre reis wil maken of het vakantiegeld eerder dan eind mei nodig heb, dan zal ik aan je tip denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor grote bedrijven is het moeilijk kort gekd weg te zetten en rente te ontvangen. Behalve dat zakelijke rentes lager zijn, dan voor particulieren, moeten bedrijven soms geld betalen om het geld weg te zetten een negatief rendement dus.

    In de CAO onderhandelingen werd voorgesteld om de dertiende maand en vakantietoeslag maandelijks uit te betalen. Het was een kleine minderheid die dit wel zag zitten.
    Ik vertelde dat het toch prima was om te reserveren, werd er gezegd, ja jij, jij kan dat.
    Iedereen wist inmiddels dat ik als schuldhulpmaatje had gewerkt.
    Voor de grote meute is vakantiegeld noodzakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bijdrage aan dit onderwerp. Ik hoor kennelijk bij de kleine minderheid. Vind ik prima! Je reactie geeft meer nuance en dat is waardevol! Groeten van Dymph

      Verwijderen