9 februari 2014

Bezint eer ge pint

Pinnen
Proefondervindelijk heb ik ontdekt dat een groot bedrag pinnen voor een van tevoren met mezelf afgesproken periode sneller op is dan de termijn die ik in gedachten had.
Daarom pin ik kleine bedragen.
Ik let er ook op dat ik niet teveel geld in mijn portemonnee met me meedraag. Zo'n beurs vol bankbiljetten verleidt me sneller tot impulsaankopen dan een zuinig vijfje.
Ondanks de vele aanmoedigingen in winkels tegenwoordig om toch vooral te pinnen (zie afbeelding), betaal ik vrijwel altijd contant. Dat geeft me nog enigszins het gevoel grip op mijn bestedingspatroon te hebben.
Geld door je handen voelen gaan is concreter dan het intoetsen van een pincode.

Bezinnen
Een geweldige ontdekking tijdens mijn project dat inmiddels de achtste maand is ingegaan, is dat nadenken over een aankoop door me af te vragen: heb ik dit nodig, wil ik dit echt, heb ik er dat bedrag voor over, of het uitstellen van de aanschaf of de vraag of ik het ergens goedkoper kan vinden, er meestal toe leidt dat ik het dan maar laat zitten. 
Dan ontdek ik ook dat het wel aanschaffen van dat vurig gewenste object me niet gelukkiger had gemaakt dan de voldoening die ik voel als ik zie wat ik met al dat geld kan doen dat ik niet heb uitgegeven.

2 opmerkingen:

  1. Ik ga ook liever voor contant, behalve dat het grip op geld geeft, vind ik dat Big Brother al genoeg van me weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik pin aan het begin van de maand het h.h. geld en leg dit weg en pak hiervan iedere week een x bedrag en eerlijk gezegd bevalt dat prima. Simpel weg omdat ik geen zin heb om alles te pinnen ook al zien ze dat graag in winkels. Maar op de markt bv kan je lastig pinnen bij veel kramen.Dus liever contant .

    BeantwoordenVerwijderen