23 februari 2014

Van uitstel komt afstel

Een ideale tip voor mensen zoals ik die willen bezuinigen.
Vóór 1 juli 2013 kocht ik vrij impulsief allerlei spullen (geurtjes, tassen, boeken, CD's, keukenapparaten, etc.). Op bepaalde momenten dacht ik die dingen ook echt nodig te hebben.
Ik kreeg dan een soort dwang over me: 'Nu wil ik het hebben', spurtte de stad in en kocht het. Wel keek ik nog op internet waar het het goedkoopst was, maar het resultaat was vrijwel altijd dat ik het bewuste artikel aanschafte.
Vrij snel erna was de voldoening weg en trad het volgende 'je-moet-me-kopen'-ding alweer voor het voetlicht.
Hoe vaak ik niet heb gedacht: 'En nu alleen dit nog en dan laat ik me niet meer verleiden'.
Alleen dat is al een groot voordeel van mijn tientje-per-dag-project, namelijk dat die drang is verdwenen. 
En dat komt vooral door de impuls te onderkennen en vervolgens tegen mezelf te zeggen: 'Dat kan nu niet, dan haal ik mijn doel niet'. 
Wat blijkt?
De drang is na een paar uur weg en nu na een aantal maanden voorgoed naar de achtergrond verdreven.
Dat geeft veel rust en bespaart me een hoop geld.
Dus stel die koop uit en zie wat er met je gebeurt!
In dit geval is het alleen maar mooi dat er van uitstel afstel komt: lekker goedkoop!

4 opmerkingen:

  1. Leuk stukje! Wat je beschrijft is een opmerkelijk fenomeen. Ik wacht ook altijd een week of twee. Na die tijd heb ik het helemaal niet meer nodig en soms was het zo onbelangrijk dat ik vergeten ben wat ik ook al weer zo graag wilde kopen!
    Ben je het absoluut nog niet vergeten en wil je het nog steeds kopen, dan had je het artikel ook echt nodig, in ieder geval een klein beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat me ook weleens overkomt, als ik uitstel: iemand geeft het me cadeau, of ik kijk in een kast en zie dat ik al zoiets heb (bloos)! Bedankt voor je reactie!
      Slaap lekker, Dymph

      Verwijderen
  2. Dat is precies de sleutel tot succes bij het besparen. Gewoon nee zeggen tegen jezelf en er dan later achter komen dat je blij bent dat je het geld niet hebt uitgegeven.
    Veel mensen denken dat ze gelukkiger worden van kopen maar eigenlijk is het tegendeel waar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen hierom is mijn project al geslaagd! Dank voor je reactie:-)
      Dymph

      Verwijderen