14 februari 2014

Slapend rijk worden?

Vandaag heb ik iets gelezen, waar ik helemaal van uit mijn dak ga! Het lost in één klap veel problemen op en bespaart me ook nog geld. Nu moet je weten dat ik een slanke vrouw van 59 jaar ben. Mensen zeggen vaak tegen me, als ik een stuk gebak afsla: "Maar dat kun jij toch wel hebben?'
Ja, natuurlijk! En als het je aangeboden wordt, is het nog gratis ook!
Toch sla ik af, omdat ik graag slank (en gezond) wil BLIJVEN. Het kost me tenslotte ook niets, als ik het niet opeet.
Dat bespaart me op den duur dieetproducten, dieetboeken, speciale sportkleren, beweegtoestellen en levert me bovendien meer gezondheid op.
De Vrekkenkrant schreef het al in de jaren 90: het beste dieet is het EDH-dieet: gewoon de helft gaan eten en bewegen kun je ook doen door te lopen, op de fiets te stappen of door de trap te nemen (of zelf je huis schoon te houden in plaats van het te laten doen en dat geldt ook voor het zelf bijhouden van je tuin).
Kortom, een hele nieuwe wereld aan bespaar- en gezonde leefstijlmogelijkheden.
Maar nu over wat ik heb gelezen. Voor mij is de avond (vooral in de winter en in drukke periodes op mijn werk) een valkuil. Zo rond een uur of negen begin ik 'trek' te krijgen. Mijn zus opperde al: "Eet je wel genoeg?" Ik kan je verzekeren dat ik dat - ondanks mijn spaarzame jaar - zeker doe.
Soms overwin ik de aandrang om later op de avond wat te eten, soms begin ik te snaaien of snacken, zoals anderen wat eufemistisch zeggen. En dat zijn meestal geen gezonde dingen. Ik ben er al toe overgegaan om geen koekjes meer in huis te halen, maar geloof me, er blijven op zo'n eetverleidingsmoment genoeg alternatieven over.
Uiteindelijk ga ik naar bed met een volle buik, overconsumptie (waar ik juist vanaf wil) en daardoor ook een geestelijk onvoldaan gevoel.

Nu de eye-opener:

De trek die je wat later op de avond hebt, is geen echte trek, maar een signaal van je lichaam dat het energie tekort komt. Wat je dan moet doen is SLAPEN in plaats van SNACKEN. En laat slapen nou ook nog eens gratis zijn!

6 opmerkingen:

  1. Daar moet ik gewoon op antwoorden, ik slaap te weinig, dus: winst op twee fronten. Ik ga het beslist uitproberen en hoop dat ik je dankbaar blijf en niet hele nachten achter mijn laptop doorbreng. Coosje van den Boom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Coosje, Het kost ongeveer 40 dagen of 6 weken om een gewoonte te doorbreken. Spreken we elkaar begin april weer hierover? Heb je een stok achter de deur! Veel success, Dymph!

      Verwijderen
  2. Goeiemiddag Dymph, ik kom je graag volgen !
    Dit logje is gewoon voor mij geschreven lijkt het!
    Ik ga het proberen hoor!
    Dankjewel!
    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie. Ik schrijf niet heel vaak en hoop je niet teleur te stellen:-) Fijne avond, Dymph

      Verwijderen
  3. Hey dymph, Slapend rijk worden kan ook op een andere manier, check mijn blog maar
    http://slapendrijkworden-4-u.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eric, Dank je wel voor je tip. Ik ga er op een rustig moment eens goed naar kijken. Leuk dat je meedenkt:-)
      Groeten Dymph

      Verwijderen