26 januari 2014

Fiets je rijk


Ja, ik héb een rijbewijs.
Nee, ik heb geen auto.
Ik woon vlakbij Utrecht, waar ik door de week werk en op zondag naar een gemeente ga. Ik doe alles op de fiets of met het openbaar vervoer. Goed te doen en lekker goedkoop.
Ik ben ook een loper: van De Meern naar Woerden wandelen of van mijn woonplaats naar het centrum van Utrecht, is peanuts.
Heb je wel een auto en wil je besparen? Ga dan fietsen!
Er zijn veel voordelen en niet alleen voor je portemonnee:
  • Je vervuilt de lucht niet en voorkomt dus CO2-uitstoot. Leve de duurzaamheid.
  • Je zorgt er door te fietsen voor dat er minder auto’s op de weg zijn, wat minder files tot gevolg heeft.
  • Je consumindert: je maakt geen gebruik van een dure auto waarvoor veel grondstoffen nodig zijn.
  • Je blijft langer fit en gezond en spaart een dure sportschool uit.
  • Je onthaast: op de fiets kun je beter van je omgeving en de natuur.genieten.
  • Je ontspant op de fiets, trapt de stress van je af en komt in een kalme bui thuis na een werkdag.
  • Je bespaart veel geld door te fietsen: op benzine, onderhoud van je auto, wegenbelasting, afschrijvingskosten van je auto, parkeergeld, sportschool, doktersbezoek, dieetprogramma's, etc.
  • Je hebt minder ziekteverzuim, een betere weerstand tegen griep en stress en een betere conditie. Je conditie verbetert al met 10%, als je drie keer per week minstens 6 kilometer fietst.
  • Je kweekt de mooie eigenschap 'volharding'. Want een week lang elke morgen in de regen tegen de wind in fietsen, vormt je karakter. Al moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen, dat dat weleens ten koste van mijn zonnige humeur gaat.
En nee........mijn rijwielhouder geeft me geen nieuwe fiets voor dit propagandastukje over fietsen!

1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens Dymph!
    Al 2 jaar fiets ik nu dagelijks van mijn woonplaats (Hilversum) naar Utrecht (zo'n 18km). Het bevalt prima en alle punten die je opnoemt kloppen. Als ik dan een keer wel met de auto ga (bijvoorbeeld bij sneeuw of ijzel) betrap ik mezelf gedurende de werkdag op de gedachte: "ah, straks weer lekker fietsen. Oh nee balen, ik ben met de auto" ;-)

    Groet, Jim

    BeantwoordenVerwijderen