10 augustus 2013

Bretonse heerlijkheden

Aan een vakantie in Frankrijk met een Franse vriendin in Les Trois Cerisiers, een gat van een paar huizen in de Dordogne, bewaar ik goeie herinneringen. Het was middenin de winter, haar tante ging met wintersport en had ons gevraagd twee weken op haar huis te passen. Ik had nog maar net mijn rijbewijs en mocht, omdat die vriendin dat te eng vond, de helse tocht over de periphérique van Parijs maken. Na Parijs begon het te sneeuwen en meer glijdend dan rijdend, kwamen we middenin de nacht uitgeput in het dorp aan.
Er wachtte ons een heerlijke maaltijd, ijskoude slaapkamer met kruiken, immens dikke dekbedden en een heerlijke twee weken.
Daar at ik voor het eerst varkensnier, echte flan caramel en galettes bretonnes, roomboterkoekjes bereid volgens een goed bewaard Bretons recept. De Franse keuken is niet voor niets fameus.
Mijn vreugde was groot, toen ik de koekjes in Nederland ontdekte van het bekende merk: La Mère Poulard uit Mont St. Michel, Bretagne. Eerst in het Hanzehuis en nu ook bij de Bijenkorf. Twee heren die in de winkel naast me staan, adviseren me de 'palets' te kopen: een wat dikker koekje, bros, iets gezouten en heerlijk. Zo'n doosje is niet goedkoop (zie mijn blog: 'Leven van een tientje per dag'), maar af en toe heb ik het er graag voor over. Er zijn nog heel wat varianten uit te proberen: les Sablés, Caramel, Chocolat.....
Ik verheug me er nu al op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten