4 november 2010

Welk type ben jij?

In een preek op zondag vertelde iemand over de ontdekking die hij over zichzelf deed:
'Ik ben geen stereotype, maar een prototype'.
Geen afgietsel (van duizend in een dozijn), maar (ik citeer Van Dale) "het eerste, oorspronkelijk model".
Iemand die voorop loopt en zichzelf een weg baant. Pionier. Meestal gevolgd door een kudde die over de gebaande wegen wandelt en het prototype navolgt. De stereotypen.
Dan heb je ook nog "monotypes", bedenk ik. In de grafische sector: plaatdrukken, waarbij maar één tot drie afdrukken mogelijk zijn. De paradijsvogels, genieën, gekken, artiesten, randfiguren, de typen die hun nek uitsteken, zonder blad voor de mond, de individualisten, solisten, uitvinders, oorspronkelijken, eigenzinnigen.
Ik hou wel van oorspronkelijk, authentiek, origineel. Laat mij maar zo'n monotype zijn! En jij?

Gouache monotype

Geen opmerkingen:

Een reactie posten