5 december 2013

Tandarts en zo!

Dit moet een kleurplaat voor kids voorstellen. Als je goed kijkt, ziet hij er nogal bizar uit. Wat is die tandarts eigenlijk aan het doen? Hij is niet met tanden of kiezen bezig.
En de patiënt lijkt wel om hulp te schreeuwen. Nogal angstaanjagende kleurplaat!
Gisteren was ik weer aan de beurt. Bij de mondkliniek - de laatste jaren een zesmaandelijkse gang - waardoor ik een heleboel kosten uitspaar en mijn gebit goed op orde houd.
'Kicken', zegt mijn tandarts als ik volgende week bij hem mijn mond open. Dan doelt hij niet zozeer op mijn Hollywoodsmile, als wel op de goede manier waarop ik mijn gebit onderhoud. Met dank aan de bruikbare tips van de mondhygiëniste. Al die ragers, stokers en gaasjes kosten wel wat, maar dat valt geheel weg en meer dan dat tegen de halfjaarlijkse nota's van de tandarts die alleen uit het bedrag voor een controle bestaan. En er gaat niets boven je eigen tanden, toch?
Ik heb me aan het eind van het jaar ook eens verdiept in mijn zorgverzekering. Een collectieve dankzij mijn werkgever. Het loont de moeite om te kijken of de maximumvergoeding van de aanvullende tandartsverzekering wel opweegt tegen de jaarlijks premiekosten ervoor.
Dat blijkt bij mij zo te zijn. Zodra ik de maximumtandartsvergoeding overschrijd, ga ik erover denken die aanvullende verzekering maar te schrappen. Dus er is me veel aan gelegen de huidige staat van onderhoud van mijn tanden te continueren. Het vraagt wel elke dag opnieuw behoorlijk wat discipline om het reinigingsritueel te volbrengen. Welbeschouwd is het bizar hoeveel tijd, aandacht en er geld je aan zo'n klein stuk van je lichaam eigenlijk kwijt bent!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten