7 februari 2013

Groene smoothie!

Ik heb een nieuwe vriend. Het is de blender van Herman de Bijker. Een krachtig, fors keukenapparaat dat alles en iedereen klein krijgt. Sinds ik hem twee weken geleden kocht, heb ik er vele heerlijkheden mee bereid.
Kilo's bladgroen, noten, gedroogde en verse vruchten, rauwe bieten, hennepzaad, mandarijnen, avocado's zijn de blender in gegaan en er totaal onherkenbaar weer uitgekomen.
Vervolgens belanden ze al dan niet met een lepel - dat hangt van de dikte af - in mijn maag, waar ze weer uit elkaar gerukt en getransporteerd worden naar allerlei vitale lichaamsonderdelen.
Ik ben om. Mijn natuurlijke zin voor avontuur kan ik op dit moment helemaal uitleven in de wonderlijkste combinaties.
Mijn HermandeBijkerblender vermaalt ze moeiteloos. Zo kan ik uit de gezonde ingrediënten die ik in de mengbeker stop, alle vezels, vitaminen, mineralen en andere heilzame stoffen in een paar happen of slokken tot me nemen. En als ik de deskundigen mag geloven - dit schrijf ik met een flinke slag om de arm, omdat er vaak zo verschillend over gezond eten wordt gedacht - verwerkt het lichaam dit fijngemaalde eten beter dan wij ooit kunnen bereiken met ons menselijk kauwen.
Als ik uit mijn werk kom, grijp ik niet naar een aperitiefje, maar mix ik een fijne groene smoothie en relax daarmee een kwartiertje voor ik aan het koken sla.
Ja, nu hoor ik al bezwaren in de verte: 'Hoe krijg je dat apparaat weer schoon'? Want daar knappen dit soort gezonde acties vaak na een paar dagen weer op af.
Een fluitje van een cent: je spoelt de glazen beker, deksel en het losse maatbekertje dat als dop functioneert, met water af. Je doet een laag water in de blender en mixt dan - met gesloten deksel! - op de hoogste stand een paar seconden en klaar is Kees.
Tot slot een voorbeeld van een heerlijke, gezonde, groene smoothie:

  • giet het sap van twee uitgeperste sinaasappels in de mengbeker
  • voeg drie stengels bleekselderij in stukken toe
  • prop er een flinke handvol spinazie bij
  • strooi er een dessertlepel hennepzaad op
  • doe er nog een banaan in stukken bij
  • en mixen maar: eerst zachtjes en dan steeds een stand hoger
  • voeg eventueel wat water toe, als het mengsel te dik is.

Santé!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten