15 november 2012

Want dieren zijn precies als mensen

Herinner je je deze zin nog uit een rede van mijnheer de Uil uit de Fabeltjeskrant:

Want dieren zijn precies als mensen
met dezelfde mensenwensen
en dezelfde mensenstreken
.......


Nu mag dat in een kinderserie zo zijn, in de werkelijkheid is dat anders. Gek genoeg behandelen volwassenen hun dieren ook vaak als menselijke wezens. Denk aan:
  • lightvoer kopen voor hond en kat (wat minder te eten geven werkt ook, enne...honden zijn van nature geen koekjeseters)
  • wollen dekjes voor honden in de winter (sommige viervoeters dragen zelfs een muts)
  • je huisdier een consult bij de dierenpsychiater aanbieden
  • de uitspraak: 'mijn dier begrijpt mij beter dan een mens'
Ik denk dat de nauwe band tussen mens en dier ook ten grondslag ligt aan een heleboel gezegdes, zoals:
  • zo fit als een hoentje
  • zo gezond als een vis
  • zo blind als een mol
  • honger hebben of werken als een paard
  • zo vrij als een vogel
  • zo bang als een wezel
  • etc.
Dit en andere dingen schieten door mijn hoofd als ik bij het zoeken naar vogelvoer op het web (de winter komt eraan!) de afbeelding zie van een muffin voor vogels: het moet niet gekker worden!
Blijkbaar kan dat toch nog: een taart voor een vogelverjaardag: 'Happy Birdday'!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten