28 november 2012

Hans Andreus

Het is raar maar waar: ik schrijf graag gedichten, maar hou er niet van ze te lezen.
Ik weet nog goed dat ik dat de eerste keer in een gedichtenschrijfcursus nauwelijks durfde op te biechten.
Als een eerlijke vriendin zegt niets met mijn gedichten te hebben, kan ik me dat ook best voorstellen en heeft dat geen negatieve invloed op onze vriendschap (of op mijn inspiratie).
Ik vind het leuk om gedichten te schrijven en soms om er een te publiceren, maar ik hoef er geen erkenning voor.
Sinds jaar en dag is er één gedicht, waar ik wél helemaal weg van ben. 
Dat is dit gedicht van Hans Andreus, sprankelend als een zomerdag.

Liggen in de zon
Ik hoor het licht het zonlicht pizzicato
de warmte spreekt weer tegen mijn gezicht
ik lig weer dat gaat zo maar niet dat gaat zo 
ik lig weer monomaan weer monodwaas van licht.

Ik lig languit lig in mijn huid te zingen 
lig zacht te zingen antwoord op het licht 
lig dwaas zo dwaas niet buiten mensen dingen 
te zingen van het licht dat om en op mij ligt.

Ik lig hier duidelijk zeer zuidelijk lig zonder 
te weten hoe of wat ik lig alleen maar stil 
ik weet alleen het licht van wonder boven wonder 
ik weet alleen maar alles wat ik weten wil


Hans Andreus 
uit: Muziek voor kijkdieren,
De Windroos 1951

Geen opmerkingen:

Een reactie posten