25 februari 2012

Winterkoninkjes!

Na een artikel in het AD met een noodoproep om de vogels te eten te geven, ga ik onmiddellijk naar de supermarkt. Ik schaf twee ijzeren rekwerkjes aan voor blokken vet waarin insecten (ik hoop niet levend) begraven zijn, pindanetjes en zaadnetten aan. Voor elk wat wils.
En alles in tweevoud, want de vogels in de voortuin zijn me niet liever dan die in de achtertuin. Met mijn voeten tot de enkels in de sneeuw hang ik de attributen op en strijk tevreden neer op een stoel voor het raam met mijn verkleumde voeten op de radiator.
Wat mij betreft staat het eten op tafel.
De arme dieren komen door sneeuwval en vorst veel voedingsstoffen tekort, vooral vet, waardoor ze soms afslanken tot de helft van hun oorspronkelijk gewicht. Dat gaat niet lang goed.
Ik lees ergens anders dat je een paar dagen geduld moet hebben, voordat de diertjes het eten ontdekt hebben. Maar na anderhalve week heb ik slechts 1 koolmees en 1 heel brutale spreeuw gespot die in één maaltijd een kwart van het vetblok wegwerkt.
Inmiddels heb ik ook strooivoer gekocht. Merels en mussen (mijn lievelingsvogels) scharrelen alleen op de grond hun kostje bij elkaar. Die zul je niet hangend aan een pindanetje aantreffen. Elke vogel eet zoals die gebekt is!
Terwijl ik met gulle hand de achtertuin bestrooi met een spectaculaire zadenmix schieten er tegelijkertijd twee beelden door mijn hoofd:
  1. een achtertuin overwoekerd met exotische planten en onkruid opgesproten uit dit verspilde zaad
  2. een veldmuis die de winter van zijn leven heeft!
Die veldmuis trof ik vorig jaar aan. Eerst snoept hij de zaadjes van de merels af. Een week later schrik ik me wezenloos, als ik 's nachts de schuurdeur opendoe en geritsel in een hoek hoor. Daar zit de muis met inmiddels een dubbele omvang vergenoegd in de zak zaad nog een snack voor de nacht te verorberen.
Ik neem me voor in ieder geval niets meer in de tuin te strooien. Maar zoals dat wel vaker gebeurt met voornemens: je vergeet ze! Dus dat wordt dit jaar extra veel onkruid snoeien, want voorlopig laten de vogels mijn dis onaangeroerd!

1 opmerking:

  1. @DymphdeBeer Hilarisch dat verhaal over vogels voeren, ik lees het net pas. Wel goed dat je dat gedaan hebt trouwens. AS

    BeantwoordenVerwijderen