20 februari 2011

Het onbekende Rusland

Cecilia heeft me onlangs een zogenaamde panoramakaart gestuurd van een expositie die ze in het Groninger museum heeft bezocht.
www.groningermuseum.nl
Het is een kaart van een schilderij van Vasili Dmitrievitsj Polenov uit 1888 en is getiteld: "Aan het meer van Gennesaret".
Dat meer heet tegenwoordig het meer van Galilea, waar ik een aantal keer ben geweest. Overigens kende ik Jezus in die tijd nog niet persoonlijk.
Ik vond die kaart zo mooi dat ik direct besloot de expositie "Het onbekende Rusland" in Groningen ook te gaan bekijken. Nog wat onwennig met mijn nieuwe fototoestel (mag je eigenlijk wel fotograferen in een museum?), besloot ik het prachtige schilderij behalve in mijn herinnering toch ook digitaal vast te leggen. Althans een uitsnede ervan!
In de catalogustekst staat over de kunstenaar, dat toen hij het schilderij maakte, hij een emotioneel zware tijd doormaakte na het verlies van zijn oudste zoon.
"Door dit schilderij te maken met de Verlosser als een eenzaam voorttrekkende, in gepeins verzonken man, probeerde Polenov zijn verloren innerlijk evenwicht terug te vinden."
Een ontroerende aanvulling.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten