21 augustus 2014

De ogen van God

'Big brother is watching you', klinkt eerder als een dreigement dan als een steun of troost. Voordat en ook in het begin dat ik God kende, ervoer ik Zijn alziende blik als een bedreiging. Ik was bang dingen verkeerd te doen en daarvoor straf te krijgen. Ik begreep nog nauwelijks iets van Gods karakter en de verlossing van Jezus aan het kruis.

Deze tekst uit 2 Kronieken 16:9 vertelt een ander verhaal.
"Des Heren ogen gaan over de ganse aarde om krachtig bij te staan hen wier hart volkomen naar Hem uitgaat."
God houdt me niet in de gaten ter controle, maar om me te steunen en kracht te geven, als dat nodig is. Als een liefdevolle vader die geniet van zijn kind en weet wat het nodig heeft.
Jezus, de zoon van God en Zijn beeld ("Wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien", zegt Jezus), kijkt met dezelfde ogen, staat in Matteüs 9:36:
"Toen Hij de scharen (menigten) zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben."
Jezus is (net als Zijn Vader) op zoek naar mensen die zwak, verdrietig of eenzaam zijn. Hij wil hen helpen, troosten en bij zich  laten wonen, waardoor zij weer hoop krijgen.
Gods ogen zijn niet om bang voor te zijn, maar om naar uit te kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten