Het Franse begrip 'nature morte' dat in het Nederlands als 'stilleven' wordt vertaald, is eigenlijk een krachtiger benaming van dit genre in de schilderkunst dan de Nederlandse variant. Dit begrip komt voor het eerst aan het eind van de 17e eeuw voor. Het gaat in de voorstelling om een object dat gesitueerd is te midden van levenloze andere objecten als bloemen, dieren, etenswaren.
Zo is er dit schilderij van Martin Boelema de Stomme uit de 17e eeuw: een glas met wijn, wat schelpen en een deels geschilde vrucht. Het stilleven staat symbool voor de vergankelijkheid van het leven. Ik vind die Martin Boelema geen 'stomme'. Zou hij zo genoemd worden, omdat hij 'stil'levens schilderde? Of omdat hij niet sprak? Dan compenseerde hij dat misschien door te schilderen.
Tijdens mijn verblijf in Parijs fotografeerde ik deze vissen op een buurtmarkt. Een modern stilleven, al is hier wel in hevige mate sprake van 'nature morte'!
Deze stillevenfoto doet niet onder voor zijn geschilderde tegenhanger uit de 17e eeuw van de kunstenaar Abraham Hendrickz. van Beyeren. Alleen die lichtval.......!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten