11 maart 2012

Kaviaar - maar dan vegetarisch!

In het boek 'Dieren eten' van Jonathan Safran Foer staan 3 redenen om geen of minder vis of vlees te eten:
1. dieren lijden eronder
2. het milieu lijdt eronder
3. onze gezondheid lijdt eronder.

Het zet je zeker aan het denken!
Nu heb ik rond mijn 20e ook een tijdje geen vlees gegeten en in die tijd was dat lastig. Je kon kiezen uit een eitje of een dikke plak kaas, als je ergens ging eten en dat was het. Bovendien was ik toen niet zo overtuigd van de goede zaak om geen of minder vlees te eten: ik vond mijn afwijkend eetgedrag wel interessant overkomen. Toen ik op een avond mezelf erop betrapte de gehaktballen uit de pan soep van een huisgenoot te vissen en snel naar binnen te proppen, besloot ik net zo makkelijk weer vlees te eten.
Nu is het eenvoudiger om vegetarisch te eten. Er is een grote verscheidenheid aan vleesvervangers en er is meer informatie over de negatieve aspecten van vlees eten. Veel winkels gaan in deze trend mee: bij IKEA zag ik visloze kaviaar staan: Tångkorn van zeewier! En dat voor maar € 1,59.
Ik wil niet in dezelfde, wat arrogante houding die ik als twintiger had, vervallen, dus verklaar mezelf niet langer tot fulltime vegetariër. Maar minder vlees eten kan volgens mij geen kwaad en kan net zo smakelijk zijn!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten