31 januari 2012

Sprookjes bestaan!

Bij sprookjes denk je aan verhalen vertellen, wonderlijke gebeurtenissen en goede feeën.
Zo'n sprookje heb ik in Zwolle beleefd.
In de Stassenstraat 74-76 is het Hanze Huis vinden. Ik heb daar al eerder op mijn weblog over geschreven (zie: 13-02-2011 en 22-02-2011). Om een idee te krijgen, wat voor een winkel het is, kun je ook op de site kijken: http://www.hethanzehuis.nl/ 
Het is een winkel met traditionele producten, waar veel over te vertellen valt.
En Danya die er werkt, doet dat dan ook, vol overgave. Daarom kom ik altijd volkomen onthaast de winkel weer uit. Veel anekdotes van vroegere tijden rijker en een tas vol heerlijkheden.
Danya weet veel. Bijvoorbeeld dat de theezakjes van Kusmithee van mousseline zijn en met de hand genaaid worden. Maar ze heeft ook kennis van andere producten die niet in het Hanze Huis te koop zijn.
Daar kom ik op een speciale manier achter.
Ik koop pure chocola met sinaasappel en vertrouw haar toe dat ik gek ben op alles wat met sinaasappel te maken heeft: chocola, marmelade en zelfs geuren.
Ze vraagt me: "Houdt u ook van mandarijnengeur?"
Ik zeg: "Ja, daar heb ik ook weleens een geur van gehad."
Ze verzucht: "Eindelijk! Ik heb namelijk een fles eau de toilette met mandarijnengeur en die past niet bij mij. Ik heb al heel wat mensen gevraagd of die hem willen, maar kan niemand vinden. Ik vind het jammer, als die zomaar op de toilet zou belanden. Het is een geur van Guerlain, een special edition. Wilt u hem hebben?"
Nou, daar heb ik wel oren naar!
Het gesprek komt op geuren. Ze vraagt: "Wist u dat Yves Saint Laurent zo veel van de Oriënt hield en dat dat terug te zien is in zijn meest bekende geur Opium?


De ronde uitsparing in de fles die door het parfum goudgeel kleurt, staat voor de opgaande zon (het Oosten). En de vorm van de fles is ontleend aan een bakje dat oosterse krijgers altijd droegen, waar wat opium in zat voor het geval ze gewond raakten. Dan hadden ze wat pijnbestrijding bij de hand."
Een geboren verhalenvertelster, Danya!
We spreken af dat ik de fles de dag erna kom ophalen in de winkel (ik blijf een nachtje in Zwolle). Ik vraag of zij een lievelingschocoladesoort heeft, maar daar wil ze niets van weten:
"Nee, het is juist leuk om iets te geven zonder iets ervoor terug te krijgen!"
De volgende dag krijg ik de fles en zij iets kleins van mij (ik kon het niet laten).
Sprookjes bestaan en goede feeën ook!


1 opmerking:

  1. Wat ontzettend leuk!
    Ik voel me door jou een fee :-))

    Groetjes Danya

    BeantwoordenVerwijderen