21 januari 2016

IJskoude doop



Op internet publiceerde het Parool de volgende tekst met een 20-tal 'ijzingwekkende' foto's:

Orthodoxe christenen in Wit-Rusland, Oekraïne, Kazachstan en Rusland vieren de doop van Jezus Christus door Johannes de Doper in de Jordaan. In veel Oost-Europese landen en Rusland nemen de gelovigen zelf een duik in het water, ook als het buiten bijna 20 graden onder nul is. 

Wat me in deze foto aanspreekt is de symboliek: de doop als een begraven worden in de dood van Jezus om daarna net als Hij op te staan uit de dood in nieuw leven (Romeinen 6-8).
Om die symboliek te visualiseren is het wak in de vorm van een kruis uitgehakt. 

"Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, dat is, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij."
(Galaten 2: 20)


Wat een bikkels, die mannen én vrouwen die in dat steenkoude water afdalen én om Jezus te volgen!
Gelukkig was het water van mijn doopbad destijds warmer.

1 opmerking: