24 september 2015

Kiemen

Van het web
Omdat ik een dag minder werk, heb ik tijd voor andere dingen. En zoals dat bij mij gaat: die tijd vult zich snel op met nieuwe 'projecten'.
Een daarvan is het kweken van kiemen!
Bijna elk zaad, iedere peulvrucht en graan kun je laten kiemen.
De instructies haal ik van internet. De ene peulvrucht moet je eerst een paar uur laten weken, bij zaad is dat meestal niet het geval.
En dan de attributen.
Bij tuincentra en in groene winkels verkopen ze kiembakken, glazen etc.
Ik begon met een kant-en-klare glazen potje met deksel waarvan een deel uit een ijzeren roostertje bestaat, zodat je de kiemen makkelijk kunt afgieten.

Gekocht in een tuincentrum voor circa € 5. Het werkt goed en dat smaakte naar meer. Overigens kun je ook een gewone glazen pot gebruiken met een stukje gaas erover dat je met een stevig elastiek bevestigt. Veel goedkoper en net zo effectief.
Bij de ecologische winkel verkopen ze een setje van drie bakken boven elkaar voor - schrik niet - € 20.
Dat gaan we dus niet doen.

Ik heb daarna bij Zeeman een plastic voorraadbakje van € 0,79 gekocht en met een priem in de deksel vele gaatjes gemaakt. Functioneert uitstekend.
Kiemen kost weinig inspanning. Je weekt bonen eerst een paar uur (of niet, hangt van het te kiemen product af) en daarna giet je elke dag 1 keer een laag water op de inhoud die je vervolgens afgiet.
Je ziet vanzelf wanneer ze klaar zijn: eerst verschijnen er kleine witte worteltjes die steeds verder uitgroeien tot mooie kiemen. Vergelijk met taugé en alfalfa.
Zijn de kiemen klaar, dan zet je ze in de koelkast en kunt ze daar een paar dagen bewaren.
Wat doe je met kiemen? Je eet ze door de rauwkost, in smoothies, soep etc.
Lekker en gezond met het het plezier en de voldoening van het zelf kweken!

1 opmerking: