9 februari 2015

Gedichten als dunne bomen


Renée Blom 'Ik schrijf gedichten als dunne bomen' (Jan Arends)

Sinds het najaar volg ik via de Volkuniversiteit Utrecht de schrijfgroep: 'poëzie & kort proza' onder begeleiding van Ceciel Boudewijn. We komen eens in de maand bijeen, schrijven, bespreken ons werk en krijgen opdrachten mee naar huis.
Een van die schrijfopdrachten is het verzamelen van mooie zinnen. We krijgen een klein notitieboekje om ze in op te schrijven en 30 dagen de tijd om ze te verzamelen. Iedere dag een zin. Uit krant, tijdschrift, boek, via radio, tv of een opgevangen gesprek: alles mag. Ook je eigen 'zinnen' mogen meedoen.
De vervolgopdracht een maand erna is dat we een stuk of zes zinnen uitkiezen die we het meest aansprekend vinden. 

Die schrijven we twee keer over op een strook papier. Iedere zin apart op een reep.
In tweetallen wisselen we een setje van onze zinnen uit. Ria krijgt die van mij; ik die van Ria.
Het is de bedoeling om uit de zinnen van de ander en die van jezelf een keuze te maken en daarvan een gedicht of kort stukje te maken. 
Je kunt de zinnen overnemen zonder tekst eraan toe te voegen, of er wat woorden tussen zetten om betere overgangen te maken.
Een maand later wisselen Ria en ik onze teksten uit: zij heeft met wat extra woorden een gedicht gemaakt; ik heb puur op basis van de vijf verzamelde zinnen een gedicht samengesteld. Het grappige is dat we exact dezelfde zinnen hebben gebruikt.
Met dank aan Jan Arends voor de eerste zin en Renée Blom die op basis van Jan Arends gedicht een prachtige collage maakte. 

Mijn gedicht
is een dunne boom
geritsel
in de nacht
ik droomde
de werkelijkheid mooier
nooit binnen handbereik
want al wat is
is al geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten