7 oktober 2013

Knop omzetten


Er zijn soms duizend redenen om boos te zijn, te mokken, de boel de boel te laten en je kont tegen de krib te gooien. Een magische oplossing is om de knop om te zetten. Of wat ik eens hoorde van iemand die ergens chagrijnig binnen kwam: 'OK, nu kom ik even opnieuw binnen' en dat deed hij op een totaal andere manier, waardoor de sfeer 180 graden kantelde.
De clou is dat als je boos of geïrriteerd bent, je er niet altijd zelf weer uit kunt komen. Dan is het goed als een ander je daarop attent maakt. Onlangs deed iemand dat bij mij door te zeggen: 'Zet de knop maar om'. Kies een ander kanaal, stem je af op een ander geluid. Met dit blogje geef ik het weer door aan anderen.

Er is ook een aloud kinderversje:

Ben je boos
Pluk een roos
Zet hem op je hoed
Dan ben je morgen weer goed

Een nachtje slapen als een roos heeft volgens mij hetzelfde effect.

En tot slot een mooie tekst van Kent M. Keith die ten onrechte als citaat van moeder Teresa wordt aangehaald, omdat die op de muur van haar weeshuis in Calcutta stond. De woorden doen me sterk denken aan de tien geboden uit de bijbel. Daarvan weet ik dat ik die alleen nooit kan houden. Maar ik hoef het ook niet alleen te doen: met Jezus samen lukt het beter. En ik kan ieder moment weer opnieuw beginnen. Zoals vandaag.
Wat een uitdaging!


2 opmerkingen:

  1. Situaties heb je vaak niet in de hand, je wijze van reageren wel. Je bepaalt zelf hoe je in het leven staat. Ik merk alleen dat ik in vervelende situatie niet op deze gedachte kom, dat moet een ander me dan dus helpen herinneren. Groet, martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt! Daarom hebben we elkaar ook nodig;-)

    BeantwoordenVerwijderen