15 mei 2013

Coaching - er valt nog veel te leren!

www.carro.nl

Sinds een tijdje doe ik een coachingsopleiding. Die duurt een jaar en sluit mooi aan bij een soort natuurlijke neiging om bij mezelf en ook anderen op zoek te gaan naar verandering en verbetering.
Dat betreft zowel werk- als privésituaties. De kunst is voor mij alleen om dan niet in een adviseerstand terecht te komen en het van de ander over te nemen. Erg vermoeiend en dus niet meer doen!
Nee, zoals een aantal coaches over hun manier van coachen zeggen tegen de gecoachte:
  • 'Jij bedenkt zelf de oplossing en ik ga je daarin begeleiden'
  • 'Je moet het wel zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen'.
  • 'Jij doet het werk en ik leun achterover'.

Dat klinkt me natuurlijk als muziek in de oren, omdat ik nogal geneigd ben me tot probleemeigenaar van andermans zorgen te maken. Alleen ook voor mij is er werk aan de winkel; ik heb nog heel wat te leren:
  • luisteren
  • observeren
  • stoppen met adviseren en afwachten waar de gecoachte zelf mee op de proppen komt.

En last but not least: GEEN OORDEEL HEBBEN.
Eén van de uitdagingen in de opleiding is om mijn oordeel over iemand of over wat hij zegt of doet achterwege te laten. Daar gaat het niet om. Nou, daar kan ik de volgende jaren mijn tanden wel inzetten.
Daarom vind ik deze cartoon zo leuk. Ik heb toestemming van illustrator Carro die zelf ook coacht, om haar cartoon te plaatsen op mijn blog. 
Bekijk ook eens haar website: www.carro.nl

2 opmerkingen:

  1. Hoi Dymph, leuke blog van je! De gewenste vaardigheden heb je zo bereikt! Wedden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Dymph, leuke cartoon!! En leuk blog ook trouwens :) Tot de volgende les!

    BeantwoordenVerwijderen