15 augustus 2012

Cinquain - silence

Ik heb een nieuwe dichtvorm ontdekt, waarvan ik denk dat die me net als de haiku zal inspireren. Ik hou ervan om poëzie en puzzelen met elkaar te vermengen. Daarin heb ik me met haiku (is ook meervoud van haiku enkelvoud!) volop uitgeleefd. Het stoeien met taal en de beperking door de vorm. Zo sober mogelijk expressie aan iets geven. In de beperking toont zich de meester (nou ja:-).

De cinquain bestaat uit vijf regels van in totaal 22 lettergrepen:
  • regel 1 bestaat uit twee lettergrepen die het onderwerp van het gedicht zijn
  • regel 2 beschrijft in vier lettergrepen dit onderwerp
  • regel 3 geeft in zes lettergrepen een handeling weer
  • regel 4 bestaat uit acht lettergrepen die een gevoel of effect beschrijven
  • regel 5 geeft in twee lettergrepen een ander woord voor het onderwerp (synoniem).

Stilte
Geluid ontbreekt
Lucht houdt haar adem in
Mijn ruimte kan niet wijder zijn
Zwijgen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten