19 juli 2012

Quatorze juillet - promenade entre les arches

14 juli - nationale feestdag in Frankrijk ter herinnering aan de bestorming van de Bastille op die dag in 1789: het begin van de Franse revolutie. Voor het eerst van mijn leven maak ik die dag in Frankrijk - in Parijs-  mee. Enkele dagen ervoor staan de enorme tribunes voor allerlei hoogwaardigheidsbekleders al klaar langs de Champs Elysées. Een beveiligingsmedewerker houdt de wacht en antwoordt op mijn vraag, hoe ik er een plaats kan reserveren dat dat voor mij helaas niet mogelijk is. Er zijn wel staanplaatsen, maar dan moet je er vroeg bij zijn: 7 uur 's ochtends. Ik besluit dat mijn nieuwsgierigheid niet groot genoeg is om me zo vroeg tussen de massa te begeven.

Plan B bedenken. Een aantal metrostations op de defiléroute zijn gesloten - ik reis door naar La Défense waar in 1989 op 14 juli de Grande Arche de la Fraternité officieel geopend werd.

Deze arche staat op één lijn met de Arc de Triomphe, Arc de Triomphe du Carrousel en de glazen piramide van het Louvre die de 'axe historique' wordt genoemd. 

Met mijn rug naar de Grande Arche toe zie ik in de verte de Arc de Triomphe waar een enorme Franse vlag in wappert, terwijl de luchtmacht in formatie over me heen vliegt.

Onder de indruk van het fantastische uitzicht, de moderne architectuur die naast al het oude en schilderachtige van Parijs een goed tegenwicht vormt om ook vooruit te kijken, besluit ik al wandelend de geschiedenis in te wandelen. Een lange wandeling waarop ik bijna niemand tegenkom. Het is gelukkig - met het oog op het defilé en alle buitenfestiviteiten - droog en zelfs de zon breekt af en toe door. Fascinerend om de Arc de Triomphe steeds dichterbij te zien komen en achterom kijkend te ontdekken hoe het oude zich met het nieuwe vermengt.



De muziek wordt steeds luider. Zwaailichten van tanks en andere legervoertuigen - eerst denk ik dat de aan- en uitschietende lampjes flitsende camera's zijn. Een machtsvertoon dat zijn weerga niet kent. In Nederland zeker niet, al merkt een buurman na mijn vakantie op dat de Vierdaagse van Nijmegen er ook wat van kan!
En dan een flinke tijd later bereik ik de bestemming van mijn wandeling: de Arc de Triomphe met ter gelegenheid van quatorze juillet de tricolore. Dit is overigens de oudste verticale vlag ter wereld die voor het eerst in de Franse revolutie opdook. De kleuren rood en blauw zijn ontleend aan het wapenschild van Parijs en het wit aan de koning. Ik heb verschillende foto's gemaakt, omdat ik het zo'n krachtig triomferend symbool vind!



Hiermee voltooi ik ook mijn persoonlijke missie op de 14e juli - gefotografeerd worden met Franse nationale helden, tanks beklimmen of me een mitrailleur laten omhangen - nee, dat is niet echt mijn ding!

2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje over Paris, ik heb dat trouwens met veel vlaggen...C

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal over je beleving in Parijs, Dymph, op je blog. Leuk! J.

    BeantwoordenVerwijderen